Dokumentärfilmare på båt, Dokumentär i världen
Sanna filmar kustfiskare i Lejet utanför Varberg. Foto: Gina Bäck

Spännande dokumentärfilmsprojekt med Östersjötema

Deltagarna på filmkursen Dokumentär i världen på Röda Korsets folkhögskola i Stockholm brukar som en del av kursen göra ett filmprojekt i södra Afrika ett par månader på vårterminen. På grund av Coronapandemin insåg kursledningen redan under hösten att det var läge att sjösätta plan B, då det inte var möjligt att ta flyget till en annan kontinent. Och sjösättning blev det...

Målsättningen var att Dokumentär i världen även denna gång skulle fokusera på ett globalt ämne, men utan att resa så långt. Lösningen blev ett samarbete med ”Deep sea productions”, ett företag som jobbar med att lyfta speciellt Östersjöns problem och hot, där även filmaren och en av lärarna på kursen, Simon Stanford, jobbar. Företaget och Simon erbjöd klassen möjlighet att under vårterminen jobba tillsammans med dem och producera fyra dokumentärfilmer och ett antal kortfilmer om havsmiljön runt den Svenska kusten.

Just nu är ett gäng inspirerade och motiverade kursdeltagare ute på olika platser i Sverige och filmar. Inspelningsteamen har valt dessa ämnen att fördjupa sig i: 1. Övergödning, 2. Att leva som kustfiskare, 3. Porträtt på människor som övervunnit sin klimatångest och agerar för att bevara havet friskt. 4. De stora utmaningarna kring Östersjön.

Filmerna kommer att visas på ”Deep sea productions” plattform och på Skansen (studiebesök och skolungdomar). Filmerna kommer också att delta på olika filmfestivaler i Europa. Håll utkik!

Om du själv är sugen på att lära dig filma dokumentärt och vill ha en upplevelse att se fram emot, sök till höstens kurs med start den 25 augusti!