Bilden föreställer 12 ungdomar som sitter på ett scengolv på rad, flera av dem sträcker upp händerna i luften.

Region Uppsala folkhögskola satsar på dansen

För att stärka danskonsten i regionen startar Region Uppsala folkhögskola upp ett ettårigt dansprojektår samt fortbildningskurser och kortkurser i dans under 2022.

22 augusti 2022 startar Region Uppsala folkhögskola en unik ettårig dansutbildning på Wik med fokus på samhällsengagerade och samhällsförankrade dansprojekt. Genom kommunikativa och demokratiska skapandeprocesser får deltagarna under ett år möjlighet att utvecklas som starka företrädare inom denna form av danskonst.

För att stärka dansen i regionen ytterligare kommer Region Uppsala folkhögskola redan under våren 2022 hålla fortbildningskurser för dansverksamma samt kortkurser i dans för allmänheten. Först ut är fortbildningskursen Communitydance som hålls 12-13 februari på Wik och riktar sig till dansverksamma med intresse av communitydans och deltagarbaserad konst. Läs mer om vårens kortkurser i dans här: Danskurser (regionuppsala.se)