Musikteaterlinje

Profilkurs Geijerskolan, folkhögskolan i Ransäter
Ansökan öppnar snart
  • Studietakt:
    100%
  • Längd:
    1-2 år
  • Ansök senast:
    1 april 2024
  • Kurstyp:
    Profilkurs

På musikteaterlinjen utbildar vi dig för ett kommande yrkesliv inom teater eller musikal. På linjen får alla deltagare tillfälle att prova erfarenheterna från utbildningen i mötet med publiken.

Lediga platser: Ja

Ansökan öppnar: 1 feb 2024

Antagningsvillkor: Antagningsprov steg 1 är inskickad film, går du vidare är steg 2 på plats på Geijerskolan.

Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2)

Internat: Ja

Kurstid: 26 aug 2024 - 6 jun 2025

Kostnader: V. g. se https://geijerskolan.se/avgifter-och-kostnader/

Kontakt: Suzanne Carling

Telefon: 0552-30250

E-post:
suzanne.carling@geijerskolan.se

På Musikteaterlinjen är all undervisning relaterad till dans, sång och teater. Efter det första året har du möjlighet att söka till ett andra år. Vi utbildar er i genrerna: musikteater, musikal och talteater.

Musikteaterlinjen ger dig kunskap:

- att med övriga deltagare kunna gestalta en historia.

- att ta emot regi och att gestalta en roll.

- att analysera en text.

- i improvisation, bl a teatersport enligt Keith Johnstone och maskteater.

- i att fånga publikens intresse.

Mål
Det övergripande målet med utbildningen är att deltagarna får möjlighet att utveckla sin scen- dans- och sångteknik och hjälp med prov till högre utbildningar.

Produktioner/Föreställningar
Här får du kontinuerlig kontakt med scenen!
En viktig del av träningen är att möta publik, som vi gör flera gånger i både stora och små sammanhang. Höstens produktion består vanligtvis av en musikalshow med nummer från våra mest älskade musikaler och vårens produktion är ett samarbete med åk 2 med en musikteateruppsättning i fullängd. Exempel på tidigare produktioner är Legally Blonde, Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott, Fame, Hair, Trollkarlen från Oz m fl. Ni får också kunskap i allt som krävs bakom scenen, så som scenografi, smink, rekvisita, kostym, PR-arbete mm. Del av projektundervisningen bedrivs med repetitör.

Kursinnehåll:

Sång
Kör, ensemble och individuell sång; Ni går igenom klanger och röstanalys, gehörs- och stämövning. Vi har en hel korridor med övningsrum för egen övning.

Dans
Jazzdans och balett. Teknikträning varvas med koreografiskt arbete i relation till de olika projekt som klassen har. Ett centralt tema är de grunder som de båda teknikerna har som en del av förberedelsen för att kunna söka vidare till andra utbildningar. I år 2 får eleverna också prova på andra ingångar till dans som till exempel improvisation, dansteori och komposition.

Drama, improvisation, scenisk gestaltning och scenisk beredskap
I drama jobbar vi med karaktärsarbete, lär känna oss själva för att kunna fördjupa oss i bl.a. känslor. Vi följer mycket av Stanislavskijs skådespelarmetoder. På improvisationslektionerna tränar vi fantasi- och föreställningsförmåga, där jobbar vi bl.a. med masker och Keith Johnstones tekniker. I scenisk gestaltning jobbar vi med både musikalscener och talscener, vi iscensätter och fördjupar oss. På Scenisk beredskap jobbar vi med scenisk närvaro och kontakten med din inneboende kreativitet. Du får lära dig bland annat om avspänning, stresshantering och samspel med andra. Vi har även pjäs och rollanalys. Ni följer ett strukturerat schema som endast bryts vid projektveckor.

Musikteori och brukspiano
Instudering av sånger och stämmor sker utifrån noter, därför är det viktigt att du som deltagare får kunskap i musikteori. Genom brukspiano ges möjlighet att öva sina färdigheter i notläsning och ackordspel. Musikteori innefattar även ett stort mått av gehörsträning.

Regi
Ämnet regi har du i åk 2. Vi går igenom vad en regissör gör och har ansvar för. Man får regissera ettorna i flera olika samarbeten. Regi kan man också söka som egen inriktning år 2. Då jobbar man med övrig Musikteatergrupp, men har i flera ämnen regiperspektiv. Går man regi som inriktning har man regi som individuell lektion istället för sång. Man avslutar året med en egen produktion.

Studieresa
Varje vår åker åk 1 till London, där vår kursföreståndare har många kontakter. Vi har workshops, studiebesök och ser naturligtvis mycket föreställningar. Vi är där 4-5 dagar. Vi har under många år haft Ariella Eshed från Israel som gästlärare i de fyra elementen. Studenterna betalar själv denna resa. Vi tar varje tillfälle i akt att se olika föreställningar, så vi breddar vår bank av kultur, samt får mycket inspiration. Vi ser i genomsnitt 6-7 föreställningar/år i Värmland, alltifrån Västanå teater till Wermland opera.

Samarbete med Wermland Opera
Vi har glädjen att samarbeta med Wermland opera, vilket består i att åk 2 har en workshop i sång med sångare från Wermland opera. Åk 2 har även möjlighet att förlägga sin auskultation hos dem, eller hos annan valfri teater.

Auditionsträning
Under andra året arbetar vi med auditionteknik för att ge dig de bästa förutsättningarna för att söka vidare till högre studier.

Detta förväntas kursdeltagaren kunna efter avslutad kurs

Det övergripande målet med utbildningen är att deltagarna får möjlighet att utveckla sin scen- dans- och sångteknik och hjälp med prov till högre utbildningar.

Kursen på skolans webbplats (öppnas i nytt fönster)
https://geijerskolan.se/musikteaterlinje/

Geijerskolan, folkhögskolan i Ransäter

Vi finns i sagans och diktens landskap i Ransäter i natursköna Värmland. Vi erbjuder en ovanlig bredd av olika utbildningar. Platsen inbjuder till att du kan fokusera på studier. Geijerskolan är en stimulerande studiemiljö och har en skön atmosfär. Cafékvällar, konserter med skolans ensembler och kulturmöten berikar fritiden. Vi har ett stort och trivsamt internat!

Läs mer om skolan

Postadress:
Geijerskolan, folkhögskolan i Ransäter
Allévägen 1
684 93 Ransäter

Telefon: 0552-302 50
E-post: info@geijerskolan.se
Webbadress: http://geijerskolan.se/

Vi lärde oss att ta musikeryrket på största allvar

Det blev intensiva och utmanande år på folkhögskola för Isabel Neib. I dag är hon artist, producent och labelboss. Hon beskriver sin musik som kontrastrik och elektronisk ”happy/sad pop”. Foto: Loella Billner

Läs hela artikeln