Genrebild fastighetsskötare

Allmän yrkeskurs (AYK) startas

I höst startar den helt nya satsningen Allmän Yrkeskurs (AYK) på Ålsta folkhögskola i Sundsvall. Kursdeltagarna erbjuds komplettera sina gymnasiebetyg samtidigt som de väljer en av tre olika valbara yrkeskategorier att fördjupa sig i: fastighetsskötare, lärarassistent och vårdbiträde.

Allmän Yrkeskurs på Ålsta folkhögskola är en chans att fullfölja en gymnasieexamen och samtidigt bli anställningsbar.

Allmän yrkeskurs (AYK) är en helt ny satsning inom folkbildningen som Ålsta folkhögskola har initerat. Utbildningen innebär att deltagarna under ett år läser de behörighetsgivande ämnena på gymnasienivå för att uppnå grundläggande behörighet för yrkeshögskola (YH).

Samtidigt erbjuds deltagarna att välja mellan tre olika yrkeskategorier att få grundläggande utbildning inom – fastighetsskötare, lärarassistent och vårdbiträde. Under studietiden kommer deltagarna även att ha praktik, vilket gör att de kan förankra sina kunskaper samtidigt som de får möjlighet att knyta värdefulla kontakter för sitt framtida yrkesutövande.

Denna satsning görs för att erbjuda personer som saknar gymnasieexamen att skaffa sig grundläggande behörighet för att, om man vill, kunna studera vidare på yrkeshögskola samtidigt som de blir anställningsbara och attraktiva för arbetsmarknaden då de får grundläggande utbildning i yrken som vi ser finns stor efterfrågan av i samhället.

Ansökan till kurs

Ansökan till kurserna är öppen till och med den 1 augusti 2019. Läs mer om kurserna via länkarna nedan.