Folkhögskolestudier + högskolepoäng = sant

I ett samarbete med Campus Dalsland och Högskolan Väst startas HögskoleVux på Dalslands folkhögskola i Färgelanda. Här har deltagarna möjlighet att komplettera gymnasiet samtidigt som de läser en högskolekurs som ger 15 högskolepoäng. De som fullföljer studierna får en garanterad plats på några av Högskolan Västs utbildningar.

Allmän kurs med högskolepoäng (HögskoleVux) riktar sig till dem som behöver studera i ungefär ett år för att slutföra gymnasiet. Schemat anpassas efter de ämnen som deltagaren behöver.

– Vi har små studiegrupper på folkhögskolan. Varje deltagare har en mentor bland lärarna, för att studiesituationen ska bli så bra som möjligt, säger Charlotte Day, biträdande rektor på Dalslands folkhögskola i Färgelanda.

Garanterad plats på några av Högskolan Västs utbildningar

Ungefär en dag i veckan läser deltagarna kursen Introduktion till högskolestudier, som ges av Högskolan Väst via det nya lärcentret Campus Dalsland i Bäckefors. Kursen ger högskolepoäng.

– Många som läser på Allmän kurs på folkhögskolan har siktet inställt på högre studier. Genom det här samarbetet kan fler få en bra ingång till att studera på högskola eller universitet, berättar Charlotte Day. Att deltagarna får en garantiplats till en del av Högskolan Västs utbildningar är verkligen en bonus.

Två nyheter till: Friluftsliv samt Skapa och återbruka

Dalslands folkhögskola i Färgelanda startar också två nya inriktningar på Allmän kurs: Friluftsliv samt Skapa och återbruka. Här kan deltagarna läsa in grundskolan och gymnasiet samtidigt som de tillbringar tid i Dalslands natur eller sysslar med kreativa projekt med fokus på hållbarhet.

Läs mer om Allmän kurs med högskolepoäng (HögskoleVux)