Allmän kurs grund med svenska som andraspråk

Ansökan stängd
Skola:
Plats:
Uppsala - Uppsala län
Längd:
1-3 år
Studietakt:
Kurstyp:
Behörighetsgivande kurs
Ansök senast:
stängt

Lediga platser: Nej

Studiestödsnivå (CSN): Grundskolenivå (A1)

Internat: Nej

Kurstid: 21 aug 2024

Plats för kursen: Uppsala

Kostnader: Undervisningen på kursen är gratis, men du betalar för kursböcker, kopiering, internet, studiebesök, fika och obligatorisk försäkring.

Kontakt: Elisabet Bylund

elisabet.bylund@kaggeholm.se

Allmän kurs på grundnivå för dig som är ny i Sverige, har avslutat SFI kurs D-nivå eller motsvarande. Fördjupa dina kunskaper i svenska som andraspråk och få grundskolekompetens.

Grundnivå - svenska som andraspråk:

Utbildningen är för dig som klarat SFI-kursen på D-nivå eller motsvarande. Det är ett alternativ till kommunens grundläggande vuxenutbildning och för dig som vill studera svenska som andraspråk, engelska, matematik och samhällskunskap på grundskolenivå. Efter avslutad kurs får du behörighet som motsvarar grundskolans nionde år och kan studera vidare på gymnasienivå eller yrkesutbildning.

Kort information

• Kursen är på heltid och du studerar måndag till fredag.
  • Du studerar minst ett år på kursen.
  • Från 18 år.
  • Fullgjorda studier och avslutad allmän kurs ger dig behörighet att söka vidare till studier på gymnasienivå.
  • Kursen ger rätt till studiemedel från CSN.
  • Undervisningen på kursen är gratis, men du betalar för böcker, kopiering, internet, studiebesök, fika och obligatorisk försäkring. Mer info om terminsavgifter finns på vår hemsida.

Kursen på skolans webbplats (öppnas i nytt fönster) http://kaggeholm.se/uppsala/

Att gå tillbaka till skolbänken efter 20 år är det bästa jag gjort

Egabo hade ett långt yrkesliv som undersköterska bakom sig när hon började på Allmän kurs på folkhögskola. Nu har hon fått behörighet att söka in till högskolan och vill läsa vidare till sjuksköterska eller dietist.

Läs hela artikeln

Kaggeholms folkhögskola, filial Uppsala

På Kaggeholm möts kreativa människor för nya utmaningar. Kommunikation och öppenhet i en flerkulturell miljö där fokus ligger på varje människas egna möjligheter. Här blir man sedd och får växa.

Läs mer om skolan

c/o Pingstkyrkan Uppsala, S:t Persgatan 9