Tjej med blont hår och glasögon, sitter i en korgstol.
På baskursen läser Herta bland annat drama, bild och idrott.

”Att gå på folkhögskola är ett bra sätt att skaffa vänner på”

Mångsysslaren Herta Harrysson driver ett pysselföretag med sin mamma Sara, har startat en egen podd och ska medverka i Funkisfestivalen. Sedan augusti i år går Herta även på Högalids folkhögskola i Kalmar.

– Att gå på folkhögskola är ett bra sätt att skaffa vänner på, säger Herta.

Herta går Baskursen, en kurs där deltagaren kan välja att gå 1-3 år. Där läser hon bland annat bild, idrott, samhällskunskap och drama.

Planen är att lära känna klasskompisarna och skolan det första året, för att sedan nästa höst flytta in på internatet. Det blir Hertas första egna boende.

Ser du fram emot att flytta hemifrån?

– Ja! Svarar Herta snabbt med ett stort skratt.

Vad är det bästa med folkhögskolan?

– Det bästa är att vara med vänner. Att hänga, prata, och hjälpa till om någon behöver hjälp.

Pysselföretaget som Herta driver tillsammans med mamma Sara började i samband med Rocka sockorna, dagen som uppmärksammar Downs syndrom. Av pärlor skapade de små strumpor, som de sedan gjorde om till nyckelringar och sålde, intäkterna skänkte de till Svenska Downföreningen.

I dag håller de till i pyssellokalen Färgsprak och arrangerar bland annat pysselkvällar för barn och unga.

Du har även startat en egen podd, berätta mer!

– Ja, den heter Hertas podd. Min pappas kompis i Karlskrona har en studio där jag spelar in. Min pappa har varit med i ett avsnitt och min mamma har varit med i ett avsnitt. Den handlar om mitt liv, säger Herta.

Nästa år ska Herta även vara med och tävla med ett sångbidrag i regionfinalen av Funkisfestivalen.

Hur hinner du med allt?

– Det viktigaste är skolan. Men ja, jag hinner med allt, säger Herta.

Vad har du för framtidsplaner?

– Framöver vill jag vara med på TV, reklam och att vara en känd person! Säger Herta.