En person står vid ett fönster.
Marcus går andra året på fritidsledarutbildningen. Foto: Miriam Steinbach

”Jag drömmer om att göra skillnad”

CNC-operatören Marcus Berqqvist började av en slump jobba på fritids på en högstadieskola i Degerfors. Det råkade vara det roligaste han hade gjort. Efter sju år på Stora Vallaskolan bestämde han sig för att ta nästa steg i karriären och utbilda sig till fritidsledare på Karlskoga folkhögskola.

Det är en höstdag en bit in i Marcus näst sista termin på fritidsledarutbildningen som vi hälsar på i klassrummet i Karlskoga. På schemat står psykosocial hälsa och det är Marcus tillsammans med två klasskompisar som håller i lektionen. De har tagit fram flera övningar för att närma sig ämnen som spirituell hälsa, sociala relationer och fysiskt välmående.

– På ett gott sätt så är det ju inte en universitetsutbildning. Vi gör mycket roligt, som att arrangera kvällsaktiviteter för olika grupper. Sen har vi mycket att läsa också, men det klarar man när det är intressanta saker och man vet vad som väntar efter utbildningen.

Marcus har nämligen redan en tydlig bild av vad han vill göra efter att han tagit examen från den tvååriga yrkesutbildningen.

– Jag drömmer om att göra skillnad. Som fritidsledare har man stor chans att göra det, kanske framförallt i ungas liv. En jag inspireras mycket av är Nicolas Lunabba och projektet HelaMalmö som han har startat. Min dröm är att göra något liknande. Någon gång ska jag starta en multikulturell mötesplats här i Karlskoga. Jag har sett ut en drömlokal, jag behöver bara få med mig lite mer människor.

Fritidsledare viktigt yrke just nu

Marcus menar att man behöver satsa på fler fritidsgårdar och utbildade fritidsledare just nu. Fler vuxna som kan hjälpa unga att bli det de vill bli och stötta dem i att hitta meningsfulla saker att göra på fritiden.

– Vi fritidsledare är utbildade i hur man ska hantera människor på rätt sätt. Vi är osjälviska och vill göra något för att vårt samhälle ska bli bättre. En bra fritidsledare är en som är inkluderande och öppen, som är villig att lära.

På Karlskoga folkhögskola är inkludering och öppenhet också något som genomsyrar skolan, tycker Marcus. Man gör många gemensamma aktiviteter tillsammans med hela skolan, som tävlingar, uppträdanden i aulan och klasser som arrangerar olika temadagar för resten av skolan.

– Det märks att man har fått in en stämning som gör att det är okej för alla som går här att vara exakt den man är. Jag tror att det har att göra med att lärarna har präntat in inställningen att ”här är vi öppna och inbjudande” och då har vi som har går här anammat det och fört det vidare.

Fördomar om att folkhögskolan skulle vara flummig bemöter Marcus med en klackspark.

– Man kanske kan tycka att en del saker är flummiga, men är inte det bra då? Det är härligt tycker jag, det gillar jag.

Text: Miriam Steinbach

Till alla fritidsledarutbildningar

Läs mer om yrkesutbildningar på folkhögskola