Meline Hayashida framför Morastugan, en av flera äldre timmerhusbyggnader som finns på skolområdet.

Möt Meline, deltagare på Textilt Hantverk

Meline Hayashida är 22 år och kommer från Uppsala. Hon studerar nu på kursen Textilt Hantverk på Mora Folkhögskola.

Hej Meline, varför sökte du till Textilt Hantverk?

Jag har alltid älskat att skapa och vara kreativ med både händer, kropp och röst. Textilt hantverk kändes som ett perfekt val att inrikta sig på just nu i livet.
Jag har en dröm om att flytta ut till naturen och leva ett så självförsörjande liv jag kan. Mycket av det jag kommer lära mig här kan jag verkligen ta med mig och dra nytta av framöver!

Vad gjorde du innan kursen?

– Innan utbildningen så gjorde jag inte mycket alls. Jag bodde hemma, jobbade vid några enstaka tillfällen, gick några andra korta kurser. Det blev även en del brist på kreativitet hos mig, så det är superkul att jag får möjligheten att skapa fritt här på skolan!

Hur har första tiden på skolan varit?

Första tiden på skolan har varit väldigt spännande! Det har funnits mycket nyfikenhet i luften. Så roligt att träffa på många likasinnade människor. Hittills har vi jobbat med bl.a. vävning, maskinsömnad, trähantverk och lädersömnad.

Vad inspireras du av?

Jag hämtar mycket inspiration från naturen. Nästan allt material jag använder ska vara av naturligt ursprung, och det märks att skolan tänker likadant.

Vilket är ditt favoritmaterial och slöjdteknik?

Mitt absoluta favoritmaterial just nu är ull! Det gäller att testa på så många olika slöjdtekniker som möjligt. Det är en lyx att ha tillgång till alla verkstäder även utanför skoltid.

Vad vill du göra efter dina studier på Textilt Hantverk?

Jag har ingen fast plan på vad jag vill göra efter kursen. Mitt fokus här och nu är att utvecklas och tillåta mig själv att vara kreativ.