"De två bästa åren i mitt liv"

Möt Stina Samuelsson som studerade på Mora folkhögskola under åren 2003–2005. Hon läste Allmän kurs på gymnasienivå, första året med skrivarinriktning och andra året med inriktning på bild och form.

Varför började du studera på Mora folkhögskola?

– Jag var hopplös redan på högstadiet, men tog mig med nöd och näppe upp till gymnasiet. Där tog det stopp fullständigt och jag hoppade till slut av. Efter några år hade jag halkat i diket helt och hållet och mådde riktigt dåligt. Jag behövde få någon slags ordning på livet och var dessutom i skriande behov av miljöombyte. I Mora kunde jag då söka Allmän kurs med skrivarinriktning, vilket var perfekt för mig.

Vad tog du med dig från kursen in i ditt framtida liv?

– Herregud, vad tog jag INTE med mig? Jag tog med mig en gymnasiebehörighet och ett studieomdöme, en tro på mig själv och min egen förmåga, ett sug efter att utvecklas och göra något med mitt liv. Lärarna på folkhögskolan såg mig och lyfte mig. Mina två år i Mora minns jag som två av de absolut bästa i mitt liv, och att bo på internat är det roligaste jag gjort!

Vad har du gjort efter att du slutade på Mora folkhögskola?

– Direkt efter började jag läsa till tidningsjournalist på Molkoms folkhögskola i Värmland (den utbildningen finns tyvärr inte längre kvar). Ytterligare en erfarenhet från folkhögskola som jag för alltid kommer minnas med värme. Sedan jobbade jag på tidning i omkring ett decennium. Först nere i Malmö på Skånska Dagbladet, sedan på husorganet Värmlands Folkblad. Efter nästan åtta år där omskolade jag mig till gymnasielärare i svenska och samhällskunskap, tack vare åren i Mora kunde jag söka och komma in på lärarutbildningen på Karlstads universitet.

Vad gör du idag?

– Jag är folkhögskolelärare (ha!) på Molkoms folkhögskola. För tillfället är jag dock tjänstledig och arbetar i stället som lärare på en resursskola på HVB-hemmet Riddarnäset. Jag är alltså så vansinnigt privilegierad att jag just nu har två av de viktigaste jobben jag kan tänka mig!

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka till Allmän kurs?

– Gör det bara. Min erfarenhet, både från studier och arbete, är att lärare på folkhögskola älskar sitt jobb. Vi brinner för våra deltagare och för folkhögskolan som utbildningsform. Du kommer få lära dig allt du behöver, och får så mycket extra på köpet. Det kan vara läskigt att ta tag i sina studier. Att ta det där första steget mot något nytt, särskilt kanske för den som varit borta från skolan under lång tid, eller för den som har jävligt dåliga erfarenheter sedan tidigare. Men du kommer inte ångra dig. Det är ju för dig folkhögskolan finns! Utan folkhögskolan hade jag inte haft något av det jag har idag. Jag är så oerhört tacksam.