En grupp människor står kring en gryta på en stenstrand. Foto.

Färgglad skolstart

Skolstart på Gotlands folkhögskolas textillinje betyder färgdag bland strandbodar och raukar. – Vi har åkt hit till Holmhällar i… ja… jag vet inte hur många år säger Karin Seigerlund, linjeledare. Det är perfekt här - vi får visa upp Gotland och klassen får lära känna varandra och möta olika material och en traditionsenlig teknik.

Det är morgon på Holmhällar på södra Gotland. 28 grader i luften, 23 i havet och i grytorna som står uppställda på stranden börjar det närma sig 100. Textillinjen på Gotlands folkhögskola har baxat ner grytor, garner och tyger, växter av olika slag och specialbyggda eldtunnor till strandbrynet.  Deltagarna är i full färd med att mäta grytinnehållens temperaturer. De olika färgämnena kräver olika temperaturer för att ge bästa resultat.

– Valnötterna ska koka, sen ska det sjunka till 70 grader, och sen upp till 90 när vi lagt i garnet, säger en deltagare.

Vad har ni i grytorna?
– Det är olika i alla. Vi ska se vad det blir för kulörer och testa hur det fäster på olika material, säger en deltagare.

Björk- och hasselblad och skal från gullök är det mer lättillgängliga som ska färga av sig.  Lite mer exotiska varianter är valnöt och krapp. Det bubblar i gula, bruna och röda nyanser på alla håll. Men i en av grytorna väntar en cerise färgchock.

– Kolla det ser ut som att vi kokar sylt! , säger en entusiastisk deltagare.

– Det är koschenill – en lus –  jag tror de bor på kaktusar.

Materialen som ska färgas är garn och tygbitar i ull, bomull, siden, nylon och polyester.

Kom ihåg att ni måste blötlägga textilierna innan ni lägger i dem i grytorna sen, säger lärare Anne Hougaard som visar hur deltagarna ska lägga i garnerna med hjälp av pinnar. Ni lägger i lite i taget, såhär, rotera det ett par varv innan ni lägger ner det helt. Och kom ihåg att vika upp tygerna helt. Annars blir det batik – och det kan ju vara snyggt men det är inte det vi ska göra nu.

Vad står grytorna på?
– Vaktmästare Lennart har specialtillverkat dem av tunnor till oss, berättar Karin.

– De är perfekta. Vi kan elda säkert och det är mycket effektivare än på öppen eld. Och så är det lätt att återställa stranden efter att vi gått – det syns inte att vi varit här.

Färgningen ska fortsätta på skolan kommande veckorna.

– Är det någon som har skal och kärnor från avokado hemma så får ni gärna ta med det. Eller morotsblast, rödbetsskal och rabarberrötter! säger Anne.

Läs mer om vad som händer på textillinjen och vilka tekniker som utforskas på instagram