Daniel står framför trappan till Konsthuset, en stor röd träbyggnad.
Häng med på rundtur!

Rundvandring i Konst- och formgivningslinjens lokaler

Fysiska studiebesök är nog något vi alla längtar efter att kunna göra igen. Tills dess har lärarna på Konst- och formgivningslinjen vid Kävesta folkhögskola valt att filma en rundtur för att visa skolans ateljéer och verkstäder.

Fyra materialområden

Deltagare på Konst- och formgivningslinjen får lära sig att arbeta med och utforska flera olika material och tekniker. I filmen visar lärarna Daniel, Cecilia, Anna och Lisa upp skolans lokaler och berättar mer om sina respektive ämnen.

Måleri

Målerisalen finns i Konsthuset som ligger mitt på skolans område. Där ser man ofta en skog av stafflin och golvet har ett härligt mönster av färgstänk som hela tiden växer och ändras med varje ny årskull.

- I målerisalen jobbar vi med oljefärg, akryl och även vattenfärg, akvarell. I kursen ingår även att lära sig teckna. Då tecknar man något som heter kroki, där man tecknar nakenmodell ungefär en gång i veckan, förklarar Daniel.

Skulptur

I Konsthuset finns även skolans keramiksal. Där möts man ofta av okända leransikten och andra fantasifulla skulpturer. Utomhus har deltagarna även tillgång till en plats för att bränna till exempel raku och bygga större skulpturer.

- Just nu har vi en nybörjarkurs i drejning och skulptur. Det innebär också glasyr, engobe, och andra tekniska saker som vi går igenom, berättar Cecilia som undervisar i skulptur.

Silver

När man kommer in i Konsthuset möts man ofta av dunkandet från silver- och smyckeverkstaden. Där bankar, sågar och slipar deltagarna verk i alla möjliga olika metaller och även helt andra material som pasta eller plast.

- Vi jobbar i silver, koppar, mässing, zink, järn, aluminium och så vidare. Men det kan egentligen vara vad som helst, relaterat till smycken och kroppen, säger Anna som är lärare i silver och smyckekonst.

Textil

Hantverkshuset, som för länge sedan var rektorsbostad, innehåller ateljéer för de som studerar på Konst- och formgivningslinjens fördjupningsår samt textil- och tryck verkstad.

- Här jobbar vi med bland annat screentryck, blocktryck, vi växtfärgar broderar och virkar. Den här terminen har vi jobbat med broderi och virkning på temat Jaget, berättar Lisa som undervisar i textil.

Häng med på rundtur

Du kan se hela filmen på Kävesta folkhögskolas hemsida:

Rundtur med lärarna på Konst- och formgivningslinjen

Ansök senast 22 mars

Antagningen till Konst- och formgivningslinjen sker genom intervju. Ansök senast 22 mars via Kävesta folkhögskolas hemsida:

Konst- och formgivningslinjen