Ung man i svart t-shirt, mörkt hår och glasögon i sidoprofil. Sitter vid skrivbord med dator och dubbla bildskärmar.
Allmän kurs - distans funkar för Dennis Marcusson.

"Det är skönt att Kävesta finns, ifall gymnasiet inte funkar"

Dennis Marcusson, 23, säger att han kommer att bära med sig erfarenheterna från Kävesta under resten av livet. Efter stress, press och avhopp från gymnasiet hittade han tillbaka till studierna på Allmän kurs på distans på Kävesta.

– Jag känner mig nästan lite bortskämd. Det är skönt upplägg på kursen, lärarna är hur bra som helst och jag har fått många vänner.

Men Dennis skolerfarenhet har inte alltid varit så här bra. Högstadiet avklarades utan några som helst problem, men på gymnasiet blev upplevelsen en helt annan.

– Jag visste inte vad jag ville bli eller vad jag ville göra. Jag började på estetiska programmet, men det var inget för mig så jag hoppade av efter ett och ett halvt år.

Men Dennis satt inte med armarna i kors utan började kort därefter på Kävesta. Först provade han på Allmän kurs på plats, men bytte sedan till Allmän kurs – distans vilket visade sig vara helt rätt för honom.

– Jag är en ganska social människa, i stor grupp är det lätt hänt att jag börjar prata med folk. Så för mig är det bra med distans.

Det krävdes lite anpassning i början men när han väl kom in i upplägget har det funkat bra att studera på distans. Och fördelarna är många enligt Dennis.

– Jag kan fokusera bättre utan en massa folk runtomkring, jag vinner tid och pengar på att inte behöva tänka på resor till skolan och det är bekvämt att kunna laga sin egen mat.

Men Dennis är också på det klara med att det är han och ingen annan som måste ta ansvar för sina studier.

– Det är ingen som gör det åt mig, det kräver självdisciplin och man måste så att säga head in the game.

För att få saker gjort ställer Dennis upp mål för sig själv inför varje lektion, saker som ska vara avklarade inom den och den tiden. Han ser till att mobilen med sina notiser inte är inom räckhåll under lektioner och så har han ett specialtrick för att behålla fokus: korta pauser.

– Jag brukar gå till fönstret och bara titta ut i ett par tre minuter, för att nollställa och ladda om.

Bra utrustning är också en fördel vid distansstudier när studierna sker via skärmen. Och här har Dennis som gammal gamer en fördel.

– Jag pluggar vid mitt skrivbord i en ergonomisk kontorsstol och så har jag dubbla skärmar och hela kittet.

Bra med hjälp och stöd

En starkt bidragande orsak till att Dennis trivs så bra på Kävesta är bemötandet och att det finns möjligheter till hjälp och stöd. Han har en bra relation till sina lärare och de kan skämta och prata om allt.

– Lärarna är väldigt allmänbildade men de är framför allt tillgängliga och man får svar på sina funderingar väldigt snabbt.

Framförallt tillgängligheten är något som Dennis känner att han saknade under sin tid på gymnasiet, där han upplevde att man skulle fatta efter att lektionen var slut. Att man måste lära sig saker snabbt för att hänga med.

– Självklart kunde man få hjälp på gymnasiet också, men det fanns liksom inget utrymme för folk som hade lite svårt att fokusera. Det kändes som att gymnasiet var utformat för folk som är bra på att plugga.

Studerandet i sig har aldrig varit svårt för Dennis, men han uppskattar att han nu vet att stödet och hjälpen finns där om han behöver det. Det blir en trygghet i studierna.

– Så fort det blir problem så kan man lösa det tillsammans med lärarna, man kan få extra hjälp och man får ta det sin takt. Det fanns inte på gymnasiet, där var jag som en stor stressboll.

Dennis tycker att det är tråkigt hur gymnasiet är utformat idag, att man som 15-åring ska bestämma sig för vad man vill jobba med i framtiden. Han ser också gymnasiet som så avgörande i ett tidigt skede av livet och att misslyckade gymnasiestudier innebär att det blir svårt att få jobb. Dennis säger att det finns många som liksom han inte vet vad de vill i gymnasieåldern.

– Gymnasiet borde vara mer som folkhögskolan. Man behöver inte ha prov för att bevisa att en ungdom kan någonting. Jag kommer aldrig att förstå grejen. Det är skönt att Kävesta finns, ifall gymnasiet inte funkar, så kan man plugga upp gymnasiet i alla fall.

När gymnasiekompetensen på Kävesta är avklarad kommer Dennis att jobba ett tag.

– Jag har pluggat ett tag nu och behöver pengar. Men sen vill jag plugga till lokförare.

Läs mer om Allmän kurs - distans på Kävesta folkhögskola