Lisa sitter framför kameran och tittar snett uppåt till vänster och ler. Hon bär runda svarta glasögon, en svart skjorta och har mörkt orangebrunt hår,
Lisa Rosander är rektor vid Kävesta folkhögskola

"Vi måste vara snälla mot andra och oss själva"

Första gången Lisa Rosander besökte Kävesta folkhögskola slog det inte direkt några gnistor. Men saker och ting förändras, i dag har hon varit rektor på Kävesta i över 12 år.

Lisa tyckte att det var långt att åka från Örebro och möttes dessutom av en grå och dimmig novemberdag. En riktigt blöt filt. Nej, även om personalen verkade trevlig så var hennes känsla att på Kävesta, där skulle hon nog aldrig vilja jobba.

Tidigare arbetade Lisa på Fellingsbro folkhögskola. Hon trivdes bra och trodde inte att hon skulle byta arbetsplats. Men ett par år efter hennes mindre smickrande möte med Kävesta blev hon 2012 ombedd att agera ställföreträdande rektor på skolan i ett halvår. Då såg hon plötsligt en helt annan plats.

– Kanske låter det töntigt att säga att det är en kärleksfull stämning här? Men jag vill säga att det är det. På Kävesta jobbar personer som verkligen tycker om att se människor växa, som bjussar varandra på saker och är prestigelösa. Jag fann en plats där jag vill vara.

Dynamiken och blandningen av människor är något Lisa uppskattar med Kävesta folkhögskola. Hälften av deltagarna studerar estetiska ämnen – dans, konst och musik – och hälften läser in gymnasiet på Allmän kurs.

Stolt över deltagarnas utveckling

Något av det som får Lisa att känna sig som mest stolt över att vara rektor är att se deltagarna utvecklas. Hon betonar särskilt hur viktigt det är att folkhögskolan finns till för alla som inte ens har fått en första chans.

– Jag blir stolt varje gång jag träffar en deltagare och känner att oj, nu har det hänt grejer! Nu har den här personen hittat sig själv, eller tagit makten över sitt liv och förstått sitt eget värde.

Folkhögskolan bidrar till ett demokratiskt samhälle

Lisa anser att folkhögskolans uppdrag är att leda vägen till ett mer demokratiskt samhälle där människor får känna att de betyder något och kan påverka tillsammans med andra. Folkhögskolorna behövs mer än någonsin idag och framåt, menar hon.

– Vårt jobb är att visa att man får tycka olika, men vi behöver också förklara att det finns en gräns för hur vi beter oss mot varandra. Det är viktigt att vi ser allas lika värde och är snälla både mot andra och oss själva.

Jubilar med bra avstamp inför 150 år till

Kävesta folkhögskola firar 150 år i år och har sedan starten haft starkt stöd av region Örebro län (tidigare landstinget), som sedan 1955 dessutom varit ensam huvudman. De senaste åren har regionen satsat och 2019 byggdes ett nytt musikhus. Ett nytt danshus stod klart så sent som hösten 2023.

– I och med detta står hela skolan i ett fantastiskt avstamp framåt. Så det är verkligen värt att fira 150 år och åtminstone 150 år till, jag kan inte tänka mig något annat, avslutar Lisa.

Se hela intervjun

Detta är ett utdrag ur en längre intervju med Lisa Rosander, som gjordes i samband med Kävesta folkhögskolas 150-årsfirande. Du kan se hela intervjun på Kävesta folkhögskolas Youtubekanal.