Åsa och Eskilstuna folkhögskolor firar Folkhögskolans dag veckan lång.

Femfaldigt firande av Folkhögskolans dag

Varför uppmärksamma Folkhögskolans dag vid endast ett tillfälle? Det frågade sig Region Sörmlands folkhögskolor och kom gemensamt fram till att fira dagen hela veckan lång!

Vanligtvis uppmärksammas Folkhögskolans dag på sitt årliga datum, den 17 april. Inför årets högtidlighållande av den unika skolformen, valde Eskilstuna folkhögskola och Åsa folkhögskola i Sköldinge att tänka lite utanför boxen.

Det slutade med att de regionägda systerskolorna bestämde sig för att maximera firandet och fylla hela vecka 16 med aktiviteter.

– Det är viktigt att uppmärksamma dagen. Folkhögskolan som skolform har varit en mycket viktig institution för att bära upp den svenska demokratin. Genom att uppmärksamma Folkhögskolans dag en hel vecka ger det oss möjligheten att skapa ännu fler möten mellan skolorna, medborgarna och kursdeltagarna. Det blir helt enkelt fem gånger så kul! säger skolornas rektor Daniel Berton.

Nytt för i år är också att skolorna utvecklat sitt samarbete och utformat delar av programmet tillsammans. Under veckan ges kursdeltagare och personal chansen att varsin dag besöka varandra, delta i spännande aktiviteter och upptäcka vad systerskolan har att erbjuda.

Nationellt har dagen i år temat ”folkhögskolan som samlande lokal kraft”. Eskilstuna folkhögskola manifesterar detta med Öppet hus hos konstutbildningarna, kombinerat med en föreläsning av kursläraren Anton Engvall om politisk konst. Åsa välkomnar å sin sida närboende i samhället Sköldinge att besöka skolan under veckans mest späckade aktivitetsdag.

Bland veckans många aktiviteter märks exempelvis brädspel, frågesport och tipspromenad, utställningar och rundvandringar, musikkafé och streetdance-jam, kycklingdop (!) samt chansen att prova på anställningsintervju och att ta blodtryck.

Båda skolorna besöks av politikerna Åsa Kratz (S) och Marianne Elisabeth Andersson (C) från den regionala nämnden för kultur, utbildning och friluftsverksamhet. Då ges möjlighet att ställa frågor om folkhögskolornas framtid och hur skolorna styrs.

Som en del av mötena mellan skolorna, planeras ett idéspån kring framtida gemensamma aktiviteter. Detta ligger i linje med den satsning skolorna inlett på Öppen folkbildning med fokus på sina lokalsamhällen:

– Vi vill öppna för folkbildning också för alla som inte är kursdeltagare, och erbjuda föreläsningar, debatter och på olika sätt bredda förståelsen för samhället vi lever i och hur vi kan påverka det. Ytterst handlar det om att ingjuta hopp om förändring, säger rektor Daniel Berton.