Alex, en av Livslinjens deltagare, fotograferad i profil.
– Livslinjen har stärkt min inre kompass, berättar Alex, en av deltagarna på Livslinjen.

"Livslinjen har stärkt min inre kompass"

Under tiden på Livslinjen får deltagarna möjlighet att stanna upp och tänka över hur de behöver leva sina liv för att må bra. Mycket fokus ligger på att stärka självkänslan och hitta verktyg för att hantera olika situationer. – Det här är något alla kan ha nytta av, säger kursdeltagaren Omma.

Det är en halvmulen majdag. Deltagarna på Livslinjen har samlats utanför Dalslands folkhögskola i Färgelanda för att dekorera kort med hjälp av färger från växter. Läsåret är snart slut och arbetets gång reflekterar gruppen kring de nio månader som gått.

–För mig har det varit bra att lära mig mer om varför jag känner och reagerar som jag gör i vissa situationer, säger Hanna, samtidigt som hon pressar saften ur en blomma. Jag har lärt känna mig själv bättre.

Elma, som sitter bredvid och gör ett kort inför mors dag, nickar och fyller i:

– Man har fått öva på att vara snällare mot sig själv. Att acceptera att man inte är perfekt och få verktyg för att tänka och agera annorlunda.

Självkännedom och kreativitet

Under kursen varvas många olika inslag. Stresshantering, självbildsträning och självreflektion blandas med bland annat kreativa övningar och yoga. Målet är vid kursslutet är att deltagarna ska ha fått verktyg att börja genomföra de förändringar de vill göra i sitt liv.

– Jag tycker om att mycket tid ägnas åt reflektion på Livslinjen. Jag har fått mer kunskap om mig själv och hur jag vill leva mitt liv. Jag har gillat många av de kreativa bitarna också, säger deltagaren Fredrik.

Ingen mirakellösning

Livslinjen har funnits i över tjugo år. Väldigt många som gått kursen är nöjda med den, men kursledaren Malin är noga med att framhålla att Livslinjen inte är en quick-fix eller ska användas som en ersättning för vård.

– Livslinjen är ingen mirakellösning, berättar Malin. Vi som håller i kursen finns där som ett stöd på vägen, men deltagarna har sin egen process och måste göra arbetet själva.

Att arbeta med sig själv på det här sättet är ibland krävande. Att man har tid att tänka efter, något som brukar beskrivas som något av det bästa med kursen, är också tidvis något av det jobbigaste. Många saker kan komma upp till ytan.

– Det har verkligen varit en berg och dal-bana av känslor, säger deltagaren Omma. Men jag tror också att Livslinjen är något alla kan ha nytta av.

Går utanför bekvämlighetszonen på ett tryggt sätt

På folkhögskolan är gruppen viktig och Livslinjen utgör inget undantag. Under kursen arbetar man med bland annat med KASAM-teorin (känsla av sammanhang), men deltagarna har även enskilda samtal med kursledarna.

– Att man har individuella samtal med kursledarna tycker jag är väldigt bra, säger Hanna. Gruppen stöttar en också. Man får en inblick i hur andra tänker och känner.

Deltagaren Emma fortsätter:

– Gruppen gör också att man kan gå utanför sin bekvämlighetszon och prova nya saker, fast på ett tryggt sätt. Jag har gillat flera av de kreativa övningarna, till exempel att hålla på med lera.

Den som vill har möjlighet att gå två år på Livslinjen. Alexander, till vardags Alex, är en av de deltagare som valt att arbeta med sig själv under längre tid. Han tycker att tiden på kursen har varit värdefull.

– Livslinjen har stärkt min inre kompass, som jag känner mig trygg med att navigera efter.

Läs mer om Livslinjen