Josefin Şîlan Karlsson

Tidigare deltagare på Hellidens folkhögskola får kulturpris

Sparbanken Nords kulturpris på 50 000 kronor har 2024 tilldelats Josefin Şîlan Karlsson som har varit deltagare på Hellidens folkhögskolas utbildning Fördjupningsår kreativa yrken.

Josefin Şîlan Karlsson är scenpoet och konstnär född 1989. Josefin bor i Vidsel i Norrbotten med två barn, sambo och hund och driver POHJOSSEENI/DAVVI LÁVDI/NORRSCEN, en ideell förening som arrangerar spoken word och poetry slam runt om i hela Norrbotten.

Josefin är också tidigare deltagare på Hellidens folkhögskola i Tidaholm där hon gick ett kursen Fördjupningsår kreativa yrken. Numera är hon även mottagare av Sparbanken Nords kulturpris. Motiveringen lyder:

”Årets kulturpristagare är konstutövaren personifierad med flera olika grenar i sin kreativitet. Många sorters träd växer i den skog hon kallar sin. Det skrivna ordet som både berör och fängslar, får vingar och lyfter till oanade höjder när hon ger det sin röst. Med engagemang i de stora frågorna likväl som i de små väcker hon tankar och ger perspektiv. Bäddar in och ruskar om. Årets kulturpristagare har en gåva som behövs i vår värld.”

Grattis, hur känns det?

– Jag känner mig väldigt glad och hedrad över priset; det är både ett ekonomiskt stöd och kanske framförallt ett kvitto på att det jag gör betyder något för andra. Vilket är hela poängen med att arbeta offentligt med mitt skapande.

Vad kommer du göra nu då?

– Jobba, haha. Nej, men det snurrar på som vanligt med olika projekt och uppdrag. Jag jobbar mycket med natur, rättvisefrågor, klimat och identitet i mitt skapande. Fast ska också försöka vara lite extra ledig när det bara blir lite fint vårväder. Jag gillar verkligen att vara i skogen.

Vad är roligast med att få priset?

– Det är väl just att det är ett pris som man blir nominerad till, det känns väldigt stort att ha blivit nominerad av ett flertal personer och sedan utvald av Sparbankens jury.

Läs mer på helliden.se och Instagramkontoto @jskordochbild