Kvinnofolkhögskolan

Kvinnofolkhögskolan är en feministisk folkhögskola i centrala Göteborg. Här studerar kvinnor, transpersoner och icke-binära i olika åldrar, med olika bakgrund, mål och studievanor.

Kvinnofolkhögskolan

Kvinnofolkhögskolan har kurser på grundskole- och gymnasienivå, kurser inriktade på feministiska studier samt olika temakurser. Gemensamt för all undervisning är att den har genusperspektiv.

Skolans inriktning är samhällsförändring, mot en demokrati där människor har lika värde. All vår undervisning har genusperspektiv. Ett viktigt mål med skolans kurser är att ge de studerande ökade möjligheter till att ta aktiv del i samhället. All verksamhet är religiöst och partipolitiskt obunden, men tar sin utgångspunkt i det faktum att kvinnor i hela världen är politiskt, socialt, ekonomiskt och kulturellt diskriminerade.

Sökanden till Kvinnofolkhögskolan är i olika åldrar och har olika bakgrund, mål och studievanor. En del vill bli färdiga med sina grundskole- eller gymnasiestudier. Andra vill bättra på sina kunskaper i svenska eller naturkunskap, lära sig använda dator, ägna sig åt kreativt skrivande eller pröva på ett hantverk. Många är intresserade av frågor om genus och feminism.

Hitta hit

Postadress:
Första Långgatan 28 B
413 27 Göteborg

Fax: 031-14 65 29

E-post:
expedition@kvinnofolkhogskolan.se

Webbadress:
www.kvinnofolkhogskolan.se

Huvudman:
Stiftelsen Kvinnofolkhögskolan

FSR: