Kajsa Burman planterar i landet i Österfärnebo.
Kajsa Burman blir lycklig av att bruka jorden och vet att hon vill fortsätta med det efter utbildnignen.

"Vill vi ha en framtid behöver något ändras"

Kajsa blir lycklig av att bruka jorden. Alex vill sprida ordet om hur en kan leva hållbart. Och Runa vill odla sin egen mat, sälja överskottet och ha lite getter. De är överens om att utbildningen på Färnebo folkhögskola, Omställningspiloterna – en praktisk kurs om hållbar utveckling, är för alla som söker något annat som samhället inte ger i dag. I Österfärnebo är drömmarna lika många som deltagarna i kursen.

I augusti lämnar Kajsa, Alex och Runa över grönsaksskörden till ett nytt gäng som vill ställa om livet och samhället till ett mer ekologiskt, rättvist och hållbart.

De har lärt sig med händerna och huvudet: att odla ekologiskt, ta hand om närnaturens djur och växter, konstruera och reparera saker, utveckla stad och land, hushålla med energi och utnyttja förnybar energi samtidigt som de fördjupat sina kunskaper om hur  lokalekonomi och hållbar utveckling fungerar i praktiken.

Genom studiebesök, praktiska övningar och teori har de fått kunskaper och verktyg som behövs för att ta steget och förverkliga sina hållbara drömmar.

Alex är övertygad om att det är många yngre, precis som honom, som mår dåligt av hur situationen ser ut och vill göra något åt det. Alex är mer engagerad nu än när han började utbildningen i augusti förra året.

– Jag har gått ifrån ‘det här är hopplöst till att se enkla lösningar’. Att jag inte är ensam i mina tankebanor, att det finns folk som förändrar, säger Alex.

Alex är säker. Hans mål är att som journalist sprida ordet om hållbarhet. Journalistutbildningen har han redan kommit in på. Kunskaperna om hållbarhet tar han med sig härifrån dit. Nu har han lösningarna på hur vi kan leva på ett vettigt och hållbart vis i framtiden.

Liksom Alex har både Kajsa och Runa varit intresserad av omställningsfrågor länge. Kajsa har sett att vi borde göra saker annorlunda. De tankarna och ett gediget intresse av att fördjupa kunskaperna om odling fick henne att söka sig till Österfärnebo.

– Jag kan bli lycklig av att bruka marken, säger Kajsa. Jag brinner för att odla och vet att jag vill fortsätta med det på något sätt.

Till hösten blir hon kvar i Österfärnebo och målet är att praktiskt undersöka möjligheten att starta företag och se hur hon kan försörja sig på att vara ekologisk, klimatsmart lantbrukare.

Runa har även hon bestämt sig för att stanna kvar på orten efter att skolan är slut.
– När jag kom hit var jag inte van vid det här och kunde ingenting om odling, berättar hon. Till hösten börjar hon odla sin egen mat för att på sikt sälja överskottet och ha lite getter.

– Alla, oavsett vilka vi är, har någon gång funderat på hur vi tar hand om vår planet och vår tid på jorden. Oavsett vart vi befinner oss i livet är det omöjligt att värja sig mot klimatfrågan, säger Jonathan Korsár, som leder kursen.

Omställningspiloterna ger människor möjligheten att fördjupa sig i de problem, utmaningar och möjligheter som finns och chansen att göra saker på ett annat sätt.

– Vill vi ha en framtid behöver något ändras. Vill du leva på ett vettigt sätt sök dig hit, tillägger Alex.

MER INFORMATION & ANSÖKAN

Vill du också  lära dig hur du kan ställa om till ett hållbart liv och samhälle? Nu kan du söka till Omställningspiloterna som börjar den 20 augusti.

Kursen sker på plats i Österfärnebo, men i kursen ingår även ett flertal studiebesök som ger dig inblick i hur människor, föreningar, lokalsamhällen och företag på en rad olika sätt jobbar för miljö, rättvisa och hållbar utveckling.

Det är löpande antagning till och med den 15 juni 2018. Skicka in din anmälan redan i dag för att säkra din plats. Här hittar du mer information om anmälan till Omställningspiloterna – en kurs om hållbar utveckling.