Bild i grönt med ormbunkar och en glaskula
I höst startar Fornby folkhögskola en kurs i socialt företagande

​Fornby folkhögskola startar ny utbildning: ”Starta socialt företag”

Sociala företag är företag där idéer och verksamhet bidrar till att lösa samhällsutmaningar samt skapa nytta för individer och samhälle. – Vi ser att socialt företagande ligger helt rätt i tiden. Vi vill nu bidra till att Dalarna får fler sociala företag som tillsammans kan bidra till att lösa de samhällsutmaningar vi står inför, säger Hjalle Östman, rektor Fornby folkhögskola

Den 21 augusti startar Fornby folkhögskola utbildningen ”Starta socialt företag”. En distansutbildning med en studietakt på 25 procent där målet är att utbildningen ska leda till att nya och hållbara sociala företag startas i Dalarna. Utbildningen riktar sig till alla som har intresse eller nyfikenhet för socialt företagande. Grunden i utbildningen finansieras av Tillväxtverket och Region Dalarna via projektet Socialt entreprenörskap i Dalarna.

– Behovet av fler framgångsrika sociala företag växer i Dalarna för varje dag. Kommunerna efterfrågar fler sociala företag som kan svara på deras upphandlingar med social hänsyn som ökar i antal. Den här utbildningen ligger helt rätt i tiden, inflikar Mikael Källman, projektledare Socialt entreprenörskap i Dalarna.

Vill du bidra till att lösa dagens samhällsutmaningar? Vill du lära dig mer om hur det är att starta och driva socialt företag? Då är den här utbildningen för dig.