Kollage med fjorton dansare i olika positioner. Text på bilden: Solovisning med Kävesta Danslinje. Inspelat i Örebro Konsthall 7/2 2021
Solovisning med Danslinjen vid Kävesta folkhögskola

Solovisning med Kävesta Danslinje från Örebro Konsthall

Danslinjen vid Kävesta folkhögskola bjuder in till digital solovisning från Örebro Konsthall. Föreställningen har på grund av coronarestriktioner spelats in utan publik och sänds live på Youtube 7 mars 13.00.

Danslinjen har under många år framfört föreställningar i Örebro Konsthalls lokaler på Olaigatan i Örebro. I år blev det solon deltagarna koreograferat under vintern 2021 som fick ta plats och filmas i konsthallens lokaler. På grund av coronasituationen är detta första gången som danslinjen varit i Örebro Konsthalls lokaler utan en utställning att röra sig i.

- Vi är extra glada över att trots allt ha fått möjligheten att vara där och filma denna solovisning som vi nu delar med oss av. Särskilt eftersom detta var vår sista möjlighet att dansa i dessa fantastiska lokaler, då Konsthallen snart flyttar. Sen ser vi så klart fram emot att få testa på Konsthallens nya lokaler när de är redo att ta emot oss, berättar Anna Gerdin, linjeledare.

Föreställningen består av 14 solon som Danslinjens deltagare koreograferat under vintern 2021. Just i år har deltagarna fått extra tid och handledning för detta. Lärarna har funderat på att ändra upplägget länge, och det kändes just nu som ett bra tillfälle att arbeta på ett nytt sätt.

- Nej det har inte känts bara som en nödlösning på grund av corona, utan snarare som bra timing. Den här processen är viktig inför deltagarnas ansökningar till högre utbildningar. Då bedöms de inte efter betygskriterier, som till exempel på gymnasiet, utan istället handlar det om att kunna visa sina egna förmågor och identitet som dansare på bästa sätt, förklarar Anna Gerdin.

Premiär 7 mars

Solovisningen har livepremiär på Youtube söndag 7 mars, 13.00. Föreställningen går även att se i efterhand.

Solovisning med Kävesta Danslinje