Poppestipendiet går i år till Yousra Said som går på Filmlinjen

OM SVALÖVS KOMMUNS PRIS Svalövs kommun har instiftat ett stipendium till Nils Poppes ära, som gick på Fridhems folkhögskola mellan åren 1929 -1930. Poppestipendium utdelas till förtjänstfull elev på Fridhems folkhögskola som visat särskild talang och ambition på någon av skolans kulturlinjer på särskild kurs. Stipendiet ska ses som en uppmuntran och stöd till stipendiatens personliga och konstnärliga utveckling. Stipendiet ska utdelas endast till person som har gått eller går på Fridhems folkhögskola.

MOTIVERING

Poppestipendiet 2020 går till en nyfiken och modig deltagare med eget perspektiv som gjort en stor konstnärlig resa under de senaste två åren. Personen behärskar nu något den aldrig provat innan sin tid på Fridhem.

Hen har ihärdigt ägnat sig åt undersökande och utvecklande av både sig själv som filmare och filmens form. Med en dokumentär utgångspunkt och poetisk förhöjning gestaltar hen nyskapande verk. Genom den frenetiska klippningen och det intensiva samspelet mellan kamera och skådespelare skapar hen en fängslande närvaro som gör att vi som åskådare sitter som på nålar. Hen arbetar sig fram, gör om och gör om igen tills gestaltningen motsvarar den känsla hen eftersträvar. Frågorna kring relationerna och skeendena är många men de förtätade stämningarna och känslorna är glasklara i all sin motstridighet. Precis som livet självt.

Fortsätt göra det du gör. Vi önskar dig all lycka i ditt framtida filmande! Årets Poppestipendiat är Yousra Said.

Så här skriver Yousra på Instagram

Hej!

Jag heter Yousra Said och under mina två år på skolan har jag intresserat mig för både det fiktiva och det dokumentära, men även korsningsmöjligheterna däremellan. Det är nyfikenheten som styr och öppenheten som möjliggör. Jag har valt att visa tre filmer för er! De är Tillsammans i Svalöv en dag som är en minidokumentär jag gjorde i början av mitt första år, FEDERER VS NADAL – EN MORGON som är en kortfilm jag gjorde i början av mitt andra år, och slutligen en WIP/teaser till en kortfilm jag jobbar på nu som heter En kvinna sedd bakifrån.

För att se Yousras filmer gå in på www.fridhemsfilmlinje.com