Kvinna står och lutar sig mot ett träd
Kursledare Kersti Beck Larsson (foto: privat)

Naturturismen boomar

Stensunds folkhögskola följer utvecklingen på arbetsmarknaden och aktuella strömningar för att tillgodose den ökade efterfrågan av naturupplevelser och utbildning. Därför startar vi en ny utbildning med inriktning naturturism från och med hösten 2023.

Naturen kring Stensunds folkhögskola är fantastisk på många sätt. Sörmlandsleden går bokstavligt talat rakt genom skolans område. Havet och skogen erbjuder många möjligheter att nyttja naturen som den tredje pedagogen och det har Stensunds folkhögskola på olika sätt tillvaratagit under skolans hela existens.

Därför är det extra spännande att till hösten 2023 kunna erbjuda en helt ny och modern utbildning som riktar sig till den som vill arbeta i den kraftigt växande naturturismbranschen. Under den ettåriga utbildningen kommer deltagarna att utveckla färdigheter att som guide i havs- skogs- och fjällmiljö i olika årstider, skapa minnesvärda och trygga upplevelser för både internationella och nationella gäster.

Kersti Beck Larsson, som kommer att vara kursansvarig, har lång erfarenhet av pedagogiskt arbete och att leda grupper inom naturturism ger sin bild av branschen och utbildningen:

- Naturturism är en av Sveriges största besöksanledningar för internationella gäster och växer även på vår inhemska marknad. Att få vara med och starta upp en ny kurs som är uppdaterad utifrån besöksnäringens behov av natur- och äventyrsguider känns jätteroligt. Jag ser också stora möjligheter att anpassa kursen utifrån en framtida arbetsmarknad för natur- och äventyrsguider som vill verka i mellansverige och vid kustlandskapet. Kombinationen av distansundervisning och närträffar gör att vi kommer att bli ett sammansvetsat gäng under läsåret. Deltagarna får uppleva det bästa av två världar - möjligheten att studera hemifrån och att få uppleva Stensunds folkhögskolas härliga atmosfär.

Stensunds folkhögskola strävar efter hög kvalitet på våra utbildningar. Därför ser vi det som en självklarhet att utbildningen följer den nationella utbildningsnormen för naturguider. Kersti Beck Larsson belyser vikten av en normerad utbildning med möjlighet till certifiering:

- Genom den nationella utbildningsnormen är vår utbildning kvalitetssäkrad. Det betyder att den som anlitar en guide som gått utbildningen kan känna sig trygg med att guiden fått de grundläggande kunskaper som utbildningsnormen omfattar gällande värdskap, kommunikation, säkerhet, organisation och planering i sin utbildning. De flesta som går en normerad naturguideutbildning genomför  sedan en certifiering till certifierad naturguide.

Förutom själva folkhögskoleupplevelsen och alla praktiska moment som hör till naturvistelser kommer deltagarna också få färdigställa affärsplaner, lära sig första hjälpen, hantera oväntade situationer, berättarteknik och storytelling.