En person sitter ner och spelar gitarr.

"Om jag inte hade hållit på med musik hade jag inte varit någon"

Lovisa Persson har läst två kurser inom sång och musik på Högalids folkhögskola. Förutom att lära sig att spela flera instrument och förstå musikens byggstenar, menar Lovisa också att hon har blivit modigare och mer autentisk. Läs hennes berättelse om hur det har varit att plugga musik på folkhögskola.

"Jag valde den här kursen för att få chans att utveckla mig mer som ensemblemusiker och fördjupa mina kunskaper inom musik.

Efter studenten sökte jag direkt till folkhögskolekursen Sång & komp för jag hade en stark längtan att fortsätta med framför allt sången. Detta kom sedan att vidgas och jag ville lära mig fler instrument och förstå musikens byggstenar, så kursen Musik på scen var en självklar väg framåt.

Det som gett mig allra mest under den här tiden är när vi utmanas i gruppen med  musiken som grund. Alla i klassen kommer in med sitt instrument och med sin musikstil och när vi delar med oss lär vi oss så mycket och inspireras av varandra. Detta gör att vi får influenser från alla möjliga musikstilar, som pop, rock, blues, jazz eller soul. Du får möjlighet att fördjupa dina kunskaper inom olika stilar och instrument tillsammans med de du möter under året.

Jag känner att mina år här på Högalids folkhögskola har fått mig att växa – både sångmässigt, musikaliskt och som människa. Jag har landat mer i mig själv och blivit tryggare vilket har lett till att jag vågar ta mer plats i gruppens processer, men också på scenen. Vi bär varandra både som människor och i musiken. Den största skillnaden nu är att jag vill ta plats och har modet och självförtroendet på scen. Det ger mig en annan pondus. Jag är mer autentisk nu.

Om jag inte hade hållit på med musik hade jag inte varit någon. Det är som att jag har ett grundläggande behov att få uttrycka mig musikaliskt.

Ett tips om du vill söka hit, bottna i det du brinner för och våga dela med dig av det. Se året som en chans att utvecklas både inom musiken och personlighetsmässigt.”

Läs mer om kursen Musik på scen på Högalids folkhögskola.

Till alla kurser inom musik på folkhögskola.