Simmaren Gustav Ljungberg har tagit hem medaljer i Special Olympics. Nu har han flyttat 90 mil för att gå på folkis och bli ledare inom idrott för barn och unga med funktionsnedsättningar.
Vi ser på människan ur ett holistiskt perspektiv där alla delar samverkar och behöver tillgodoses för att skapa välmående. Det gäller såväl psykiska, fysiska och sociala aspekter. Utbildningen har ett socialpedagogiskt perspektiv i den bemärkelsen att du erbjuds en bred kompetens att jobba med människor inom en mängd olika verksamheter, allt ifrån skola och öppen fritidsverksamhet till sociala insatser och olika delar av civilsamhället.
Med vårt socialpedagogiska perspektiv är utgångspunkten att allt arbete med människor har en främjande bas. Med främjande menar vi att kunna se till det positiva i människan vilket också genomsyrar områdena människan, ledarskapet, relationerna och slutligen verksamheten.
Studieområden (Aktuell Utbildningsplan FLU)
Utbildningen omfattar 80 veckor heltidsstudier, ca 40 timmar per vecka. Arbetsdagen är oftast 09.00 – 16.00. Vi har fördelat studieområdena enligt nedan. Cirka hälften av studietiden är schemalagd eller verksamhetsförlagt lärande – resten är självstudier, grupp- och projektarbeten samt inläsning.
Människans växande och livsvillkor
Utbildningsområdet behandlar beteendevetenskapliga teorier och perspektiv såsom människans utveckling, uppväxt- och livsvillkor både som individ och samhällsvarelse. Begrepp som socialisation, identitet, integration, funktionsvariation och mångfald är centrala i dessa sammanhang. Vi läser psykologi, sociologi, kultur och tro, holistisk hälsa och funktionsvariationer.
Samhälle, fritidskulturer och fritidsarbete
Utbildningsområdet behandlar samhällsfrågor och perspektiv utifrån både enskilda och grupper. Fokus ligger på möjligheter till makt, delaktighet, resurser och trygghet. Här finns ämnen som samhället idag, sociologi, mångkulturalism, ungdomskultur, genus och jämställdhetsfrågor, förebyggande och främjande fritidsarbete.
Pedagogik och Ledarskapsutveckling
En humanistisk människosyn som grund för ett salutogent och demokratiskt ledarskap är utgångspunkten i fritidsledarens arbete. Pedagogiska teorier och modeller samt kunskaper om grupprocesser och grupputveckling är grundläggande för att kunna arbeta med förändringsarbete och projektmetodik. Här ska vi studera ledarskapets olika former, förhållningssätt och förutsättningar samt grupprocesser och grupputveckling i ett socialpsykologiskt och etiskt perspektiv. Inom detta område läser vi gruppsykologi, pedagogik, ledarskap samt de två stora delarna pedagogiskt ledarskap och utepedagogik, innefattande sommar- och vinterfjäll, kanotfärd samt friluftsliv och läger i närmiljön.
Fritidsarbetets metodik
Inom utbildningsområdet Fritidsarbetets metodik är utgångspunkten att arbeta med hur fritidsverksamhet skapas utifrån en given målgrupp, oavsett sammanhang, som utgår från deltagarna i verksamhetens behov och önskemål. Här bearbetas hur givna uppdrag kan omsättas i konkret verksamhet. Att analysera, utvärdera och vidareutveckla metoder är centrala delar i utbildningsområdet. Vi läser ämnen som administration, yrkesmetodik, demokrati och integration, skapande, och samarbetsövningar.
Fritiden som forskningsfält
Utbildningsområdet innehåller grunderna i såväl kvalitativa som kvantitativa forskningsmetoder inom fritidsområdet vilka ska tillämpas i ett uppsatsarbete eller motsvarande. Genom introduktion till forskning skapas förståelse för forskning inom yrkesområdet. Inom detta område studerar vi fritidsvetenskap, fritidsforskning, forskningsmetodik, och det civila samhället.
Pedagogisk professionell utveckling
Utbildningsområdet Pedagogisk professionell utveckling innebär arbetsplatsförlagt lärande (APL). I utbildningen ingår minst 12 veckor handlett arbetsplatsförlagt lärande inom yrkesområdet.
Ditt spår, 7 veckor
Vart vill du nå med utbildningen?
Beroende på ditt framtida yrkesområde kan du välja ditt spår dels på APL (arbetsplatsförlagt lärande) under 12 veckor och dels i ett större examensarbete som ska genomförs under det andra läsåret.
Det finns många verksamheter där du kan välja att göra din APL, till exempel: fritidsgård, kyrka, HVB-hem, grund- och gymnasieskolor, fritidshem och olika delar av det civilsamhället.Vi ger dig tid att få en djupare kunskap om den verksamhet inom yrkesområdet som du tycker är mest intressant.