Kärleksparet Anna och Niclas går en kurs i budo tillsammans

Anna och Niclas träffades under studenttiden i Lund. I dag ägnar de dagarna åt att lära sig jujutsu, shiatsumassage och japansk kultur på Karlskoga folkhögskola. Hur är det att gå en kurs tillsammans med sin partner? Och vad ska man med en budoutbildning till egentligen?

Anna hade pluggat miljövetenskap i Lund i flera år men längtade efter något annat. När hon och hennes partner Niclas flyttade till hans hemstad Karlskoga såg hon att den lokala folkhögskolan ordnade öppet hus. Anna gick dit med tanken att spana in deras konstutbildning.

– Det var först då jag insåg att budoutbildningen fanns. Jag har alltid varit intresserad av japansk kultur och kampsport och innehållet på kursen kändes liksom för bra för att vara sant!

Anna sökte in till kursen på Karlskoga folkhögskolas och började hösten 2022. På schemat stod bland annat jujutsu, shiatsumassage, anatomi, psykologi, japansk kultur och historia.

Blev inspirerad av partnern att söka

Samtidigt började ett missnöje gro inom Niclas. Han hade utbildat sig inom programmering och hunnit arbeta några år, men något stämde inte riktigt.

– Jag började tänka: ”herregud, det är ju inte alls det jag vill, vad tänkte jag där?”. Jag behövde starta om på något sätt. Så fick jag se dig Anna utvecklas på massa sätt, du har ju gått igenom en inre resa under den tiden som du har gått här. Du har blivit så självsäker. Jag blev verkligen inspirerad av det, säger Niclas.

– Ja, det har varit en otrolig resa faktiskt! Jag har hittat ett sorts lugn, en acceptans att saker och ting får vara som de är. Känslor får dyka upp. Man behöver inte haka på dem och agera ut dem. Det gör att man blir stabil, både kroppsligt och mentalt.

Niclas var till en början skeptiskt inställd till folkhögskolan, något som han har fått omvärdera när han nu har gjort Anna sällskap på kursen ett år senare.

– Jag tänkte nog att det skulle vara lame och tråkigt och inget att ha, men så hamnade vi ändå här och det kändes coolt, man fick en bra känsla och då är det ju bara ge det en chans och testa. Jag har upptäckt att det är en väldigt bra miljö och kultur i att växa i.

Anna instämmer.

– Man får en aktiv roll på ett annat sätt här än man får i universitetsvärlden. Det känns som att man får vara med och samskapa och det är jättefint tycker jag.

fso_webb-55.jpg

"En tillåtande plats att växa på"

Men vad ska man med en budoutbildning till egentligen?

– Man blir en mer harmonisk och inlyssnande människa och det kan man ju komma vart som helst med sen, menar Niclas. Vi är en ganska liten klass och vi alla är på vår egen resa. Att bli tight på det här sättet som vi blir på den här utbildningen gör också att man växer tillsammans.

Men förutom den personliga utveckligen kan man också få med sig graderingar och licenser i olika jujutsustilar och shiatsu.

Om man är tveksam till om folkhögskola passar en har Anna ett handfast tips.

– Kolla upp när skolan har öppet hus och gå dit! Det kan vara skönt att känna in vad det faktiskt handlar om, det var det som vägde över för mig. Om man har möjlighet att åka på det så är det värt.

– Ja precis, och våga! Jag känner generellt att jag vill prova på en massa konstiga och svåra saker som jag inte vet vad de är. Det är ju så man växer som person! säger Niclas.

– Det är en så himla tillåtande plats att göra det på här. Det känns som att de verkligen ser en för den man är, att vi är på olika resor och att de lyfter fram oss var för sig. Det känns jättefint och tryggt, avslutar Anna.

Text och foto: Miriam Steinbach

Till alla kurser inom hälsa och friskvård (nytt fönster)