Sigtuna folkhögskola

I en vacker miljö med utsikt över Mälaren och närhet till Stockholm och Uppsala kan du ta ditt nästa steg. Här finns utbildningar för dig som är nyfiken på en framtid inom konst, teater eller filmbranschen. Här kan du utbilda dig till fritidsledare med sikte på arbete inom kommunal eller kyrklig verksamhet. Du kan läsa in gymnasiekompetens och förbereda dig för vidare studier. Sammantaget är skolan en mötesplats för människor med olika erfarenheter och drivkrafter, en fantastisk möjlighet att testa, lära och utvecklas. Vår bildningsidé är att du ska få pröva, ompröva, upptäcka och erövra kunskap och livsvärden.

Sigtuna folkhögskola

Här finns erfarna lärare som strävar efter att se och coacha varje deltagare att ta nästa steg utifrån sina förutsättningar. Vi vill också visa på möjligheter att påverka – både sin egen situation och samhället.

På Sigtuna folkhögskola spelar berättelser en viktig roll. Här får kultur och olika kulturuttryck vara en kraft som driver tankarna framåt och utmanar det invanda. Det kan både handla om möjligheten till eget skapande och att ta del av vad andra skapar.

Att bo på skolan är ett bra sätt att ge dig själv möjligheten att satsa på din folkhögskoletid. Vi har ett internat med 60 bäddar, framför allt dubbelrum, men också några enkelrum. Kvällstid finns det möjlighet till olika aktiviteter, t ex genom någon av de föreningar som redan finns (kultur och idrott) eller genom nya initiativ.

Kostnaden för boende beroende på standard och enkel- eller dubbelrum är 4119 kr/månad - 5319 kr/månad. Frukost och lunch ingår under skoldagar. Dagens lunch kostar 60 kr vid köp av matkuponger. Gemensam kostnad för skolförsäkring, IT-användning, kopiering och f m kaffe/te är 1.200 kr per termin.

Sigtuna folkhögskola är ansluten till Folkhögskolornas Studeranderättsliga Råd-FSR.

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Har du behov av personlig assistans är det i första hand kommunen som svarar för detta i enlighet med LSS och LASS. Ta gärna kontakt med oss så att vi kan ta reda på om det finns andra möjligheter att stödja dig. Vi arbetar i små grupper med individuella studieplaner och har tillgång till kurator på skolan. På så sätt vill vi möta olika typer av behov och ändå göra det möjligt att studera hos oss. Skolans byggnader är anpassade för dig som är rullstolsburen, men terrängen på skolområdet är mycket kuperad och därför rekommenderar vi att du besöker skolan och gör en egen bedömning av dina möjligheter att följa utbildningen. För dig som har nedsatt hörsel har vi hörslingor i de större salarna men inte i de vanliga klassrummen eller i särskilda utrymmen.

Manfred Björkquists allé 20
193 22 Sigtuna