Markus tycker att det behövs fler vuxna som kan hjälpa unga till en meningsfull fritid. Och han vet redan vad han själv vill göra efter fritidsledarutbildningen.
Sista ansökningsdag är 15 april. Men vi har öppet för sena ansökningar
Som utbildad fritidsledare kan du arbeta inom en mängd olika områden och med olika åldrar. De flesta söker sig dock till kommunal fritidssektorn och arbete med barn och ungdomar.
Under hela utbildningen kommer du att ingå i en klass som består av 4 basgrupper om 3-5 personer. Basgrupperna utgör arbetsgrupper som studerar tillsammans och får under utbildningen flera uppdrag som gruppen ska lösa.
Utbildningen är till största delen teoretisk men praktik ingår. Vår utbildning har sin utgångspunkt i en systemteoretisk och salutogen syn på ledarskap. Studierna bedrivs på högskolenivå. För att bli en bra fritidsledare behöver du förstå hur människor, samhället och du själv fungerar. Om människan läser du ämnen som t ex Gruppsykologi, Kommunikation, Existens och samlevnad samt Makt, normer och normkritik
För att förstå fritiden i samhället läser du bla om Fritidssektorn på kommunal och statlig nivå, Idéhistoria och samhällsutveckling, Fritidssociologi.
Med grundkunskaper i dessa ämnen tar du dig an det yrkesspecifika där Ledarskap och Metoder i fritidsarbetet intar en central plats. Under utbildningen knyts du till en mentor som är yrkesverksam inom fritidsverksamheter i Storstockholm. Vi samverkar med Haninge kommun specifikt kring fritidsarbete med funktionshindrade. Med utgångspunkt i grunderna i forskningsmetodik gör du tredje terminen en fältstudie i någon av våra samverkanskommuner i Storstockholm. Fältstudien görs i samarbete med Etnologiska institutionen vid Stockholms universitet. Fjärde terminen gör du en studieresa till Birmingham och vår samarbetspartner Newman University.
Läs mer om kursen på skolans hemsida
Sista ansökningsdag är 15 april. Men vi har öppet för sena ansökningar