Man i skägg står på ett berg, håller i ett par gåstavar.
Ola Gustavsson under ett av fritidsledarlinjens kursmoment i fjällvärlden.

På fritidsledarutbildningen utmanas Ola i sitt ledarskap

Ola Gustavsson går andra och sista året på fritidsledarutbildningen på Karlskoga folkhögskola. En utbildning som innehåller allt från psykologi till isvaksbad.

– Folkhögskolan är motiverande och rolig! Man läser för sin egen skull, inte för andra, säger Ola Gustavsson.

Vi möts över skärm en kall och snöig dag februari. Ola är nyss hemkommen från att ha spenderat flera dygn utomhus. Han är lite sliten, erkänner han.

– Att bada isvak tog på krafterna, säger Ola.

Han och de andra deltagarna på fritidsledarutbildningen har genomfört projektet ”vinterfjäll” och ansvarat för att leda olika aktiviteter som längdskidor, slalom och matlagning utomhus.

Från studiemotiverande kurs till fritidsledarlinjen

Efter gymnasiet tog Ola ett långt studieuppehåll. För några år sedan kände han att han ville testa att plugga igen och började då på studiemotiverande folkhögskolekurs på Karlskoga folkhögskola.

– Det var en bra mjukstart och jag tyckte att det var så roligt att jag ville fortsätta. Då blev det Allmän kurs och ta igen gymnasiekurser, säger Ola.

Efter det sökta han till flera olika folkhögskoleutbildningar och kom in på fritidsledarutbildningen. Han hamnade i en klass med människor i blandade åldrar, bakgrunder och från olika delar av världen.

– Det är en bra mix på det sättet! Vi läser och diskuterar tillsammans, och det ger enormt mycket mer än om man bara gör egna arbeten.

Över lag beskriver han utbildningen som innehållsrik.

– Man lär sig otroligt mycket och utmanar sig själv i sitt ledarskap, säger Ola.

På vilket sätt utmanar du dig själv?

– Jag har till exempel aldrig varit en sådan som gillar att prata inför andra. Men det går liksom inte att undvika i en sån här utbildning.

Har du blivit bättre på det, att prata inför folk?

– Nja, jag har mer ett vägledande ledarskap. Att låta andra styra och göra saker själva och jag är med lite i bakgrunden. Jag vill skapa kreativitet och intresse hos barn och ungdomar, nycklar och verktyg för dem att göra något själva. I grunden handlar det mycket om att faktiskt göra någonting, istället för att bara önska det.

Sök till fritidsledarutbildningen