Två personer sitter med ryggen mot, en person tittar mot kameran.

Behörighet för att studera vidare

Behörighet betyder att du har rätt att söka till en utbildning. Du kan uppnå flera olika behörigheter genom att studera Allmän kurs på folkhögskola.

Behörighetsgivande kurs/Allmän kurs är till för dig som inte har gått klart grundskolan eller gymnasieskolan. Allmän kurs är ett alternativ till gymnasieskola eller komvux och är till för dig som vill förbereda dig för att söka vidare till högskola, universitet eller yrkeshögskola.

Allmän kurs – på olika nivåer

På alla folkhögskolor kan du läsa Allmän kurs på gymnasienivå. Där du kan bli behörig till högskola och yrkeshögskola samt andra eftergymnasiala utbildningar. På många folkhögskolor finns även Allmän kurs på grundskolenivå där du kan få kunskaper att studera vidare på gymnasienivå.

Olika behörigheter

Här finner du information om olika behörigheter och hur du kan studera på folkhögskolan för att uppnå dem.