Anna Roxvall föreläser på Kävesta
Anna Roxvall på Kävesta folkhögskola

Anna Roxvall föreläste på Kävesta

Anna Roxvall besökte Kävesta folkhögskola 11 januari för att berätta om sitt arbete som frilandsjournalist, med fokus på Afrika.

Att vara där inga andra är

Efter journalisthögskolan arbetade Anna ett kort tag som redaktionell reporter. Hon ville dock något annat och satsade tillsammans med Johan Persson på att göra reportage från platser där inte så många andra journalister fanns.

- Vår första resa gick till Kongo-Kinshasa. Vi hade uppfattat att där pågick en konflikt som inte syntes i svensk media. Det slutade med att vi hamnade i den största rebelloffensiven på 20 år.

Världen är som ett pussel

Enligt Anna var tre saker som lockade med journalistyrket att få lära sig nya saker, träffa nya personer samt att ta emot och förmedla andras historier.

- Världen är som ett pussel. Som journalist hjälper man sina läsare att förstå världen och människorna i den bättre, en pusselbit i taget.

Läs gärna hela sammandraget av Annas föreläsning på Kävestas hemsida.