Äventyret väntar på dig i Nepal - platser kvar

"Allas alarm börjar ringa, efter en natt utmed vandringsleden, klockan är sex på morgonen, det är jag som är ”trip leader” idag. Vi ska fortsätta vår expedition, om 3 dagar ska vi nå vårt nästa mål..." My berättar med inlevelse om sin tid på Grimslövs folkhögskolas Bergs- & forsguide utbildning och hoppas att fler ska satsa på ett jobb inom äventyrsturismen. Hon jobbar numera som äventyrsguide i Tyskland.

Yrkesutbildningen Bergs- & forsguide är 15 veckor varav tolv är i Nepal. Kursen handlar verkligen om att få vara "där", lära sig genom att göra allt själv, kastas in i situationer som du som guide måste lösa, få vara med om de bästa stunderna samt de tuffaste stunderna. Att få stå där på toppen med tårar i ögonen av lycka efter flera dagar av svett och träning. Att klara av den där rollen i kajak efter att ha simmat de tidigare 40 gångerna.

Innan jag gick utbildningen hade jag små erfarenheter av äventyr och natur, jag sökte för att jag ville lära mig mer och få utmana mig själv. Detta är inte bara en utbildning för kommande jobb, utan en utbildning där man får lärdomar för hela livet.

Under sex veckor i Himalaya och sex veckor på Nepals floder hinner man få otroligt mycket kunskap, utbildningen är intensiv och med lite egen vilja kan man absolut ta sig vidare efter kursen. Tack vare de internationella certifikat får du bra meriter. Det finns en hel uppsjö av jobb som vandrings- eller raftguide i hela världen.

Efter tre månader med ett helt nytt land, nya äventyr, fantastiska människor, inspirerande platser och naturen som klassrum utvecklades jag otroligt som människa. Det är ett äventyr jag aldrig kommer att glömma. Ta chansen du med!

Du hittar mer information och kan ansöka på: www.grimslovsfolkhogskola.se/sarskildakurser/bergs-forsguide/
www.adventure-academy.se

Maila gärna till kursansvarig Annki Nilsson på: annkigrimslov@gmail.com