Porträtt av tre musiker.
Ansök till Musiklinjen vid Kävesta folkhögskola senast 20 mars.

Dags att söka till Musiklinjen vid Kävesta folkhögskola

Ansökningstiden till Musiklinjen vid Kävesta folkhögskola går ut 20 mars. Tre tidigare deltagare berättar om sin erfarenhet från Kävesta.

Från folkisbubblan till Operahögskolan

Martin gick två år på Musiklinjens klassiska inriktning. Så här säger han om sin resa:

- När jag sökte till Kävesta hade jag bara sjungit sedan tvåan i gymnasiet. Här kunde jag gå in i en "folkisbubbla" och utvecklades snabby, både musikaliskt och personligt. Det ledde till att jag senare kom in på Operahögskolan.

Musik är bäst tillsammans

Sofie gick också på den klassiska inriktningen, där stort fokus läggs vid ensemblespel tillsammans med andra. Det passade Sofie bra:

- Jag tycker att der roliaste med musiken är att spela tillsammans. Vi gör många konserter och man får spela i många olika ensembler, det lockade mig.

Jazzen gav en ny musikalisk syn

Musiklinjen har även en jazz-, pop- och rockinriktning, som Rasmus gick. För honom var jazzen något relativt nytt, men också utvecklande:

- Det är spännande att plugga jazz om man inte gjort det förut. Du får en helt annan musikalisk syn, lär dig fler ackord, knöligare skalor och måste hitta på ditt instrument på ett annat sätt.

Ansök senast 20 mars

Sista ansökningsdag till Musiklinjen vid Kävesta folkhögskola är 20 mars.

Mer om Musiklinjen

Mer om antagningsprovet

Mer om jazz-, pop- och rockinriktningen

Mer om den klassiska inriktningen