Lena Matthijs
Polismästaren Lena Matthijs får 2018 års Antigonepris för visat civilkurage.

Facebookande polis får årets Antigonepris

2018 års Antigonepris tilldelas Lena Matthijs, polis och författare från Borås. Antigonepriset uppmärksammar personer som visat civilkurage och delas ut av Ljungskile folkhögskola.

Juryn motiverar sitt val av pristagare så här:

”Lena Matthijs, polisområdeschef för Älvsborg, skrev i juli 2017 ett uppmärksammat inlägg på Facebook. I inlägget uttryckte hon skam över att tillhöra det statliga etablissemang som beslutat att utvisa en 17-åriga etiopisk flicka. Flickan har varit asylsökande i Sverige i fyra år och Lena Matthijs har varit hennes gode man.

Inlägget har delats 9 411 gånger och gillats av fler än 18 000 personer.

Lena Matthijs har i efterhand fått stöd av många kollegor inom poliskåren. Hennes agerande visar ändå på stort civilkurage, genom att hon i egenskap av hög polischef tagit så tydlig ställning i en kontroversiell fråga. Inte minst sänder det en signal till ensamkommande asylsökande, att även inom Sveriges polisväsende finns det personer som förmår ta in och värdera mänskligt lidande. Med detta pris vill vi lyfta fram humanismen och omtanken i en tid av politisk snålblåst.”

Antigonepriset 2018 kommer att delas ut måndagen den 14 maj kl 11.30 på Ljungskile folkhögskola.

Priset är ett konstverk skapat av studerande vid folkhögskolan. Pristagaren får också ett symboliskt penningpris: en krona för varje år som gått sedan Sofokles drama Antigone (efter vilket priset är döpt) hade premiär. I år innebär det 2 460 kronor. Prisutdelningen sker vid en ceremoni med skolans studerande samlade. Ceremonin är öppen även för allmänheten.

Juryn för det elfte antigonepriset har bestått av fem personer: Sörine Anosike och Isak Bengtson studerande på skolan, Johannes Huss, rektor, Gunnar Henning, styrelsens ordförande, Stefan Johansson, lärare.

Antigone, dotter till Oidipus, har blivit känd genom Sofokles antika drama. Hon var en stark kvinna som vågade trotsa morbrodern Kreons – kung av Thebe – förbud mot att ge Antigones döde bror Polynikes en anständig begravning. Som straff för detta dömdes hon till döden. Antigones mod att trotsa maktens påbud har också inspirerat många sentida författare, bland andra Bertolt Brecht och Jean Anouih.

Läs Lena Matthijs inlägg på Facebook här.