Lena Matthijs är årets mottagare av Antigonepriset för visat civilkurage. Foto: Jessica Oscarsson.

Facebookande polis fick civilkuragepris

Vädret var lika strålande vackert som pristagaren var glad när det elfte Antigonepriset delades ut på Ljungskile folkhögskola. Lena Matthijs, polisområdeschef för Älvsborg, var rörd över uppmärksamheten. – Det är fantastiskt att få det här priset, och att få komma hit och ta emot det en sådan fantastisk sommardag.

Sol, värme och musik av studerande vid folkhögskolan ramade in prisceremonin. Liksom ett stort engagemang för ensamkommandes och asylsökandes villkor, vilket var ämnet för dagen.

Lena Matthijs skrev i juli 2017 ett uppmärksammat inlägg på Facebook. I inlägget uttryckte hon skam över att tillhöra det statliga etablissemang som beslutat att utvisa en 17-åriga etiopisk flicka. Flickan hade varit asylsökande i Sverige i fyra år och Lena Matthijs hade varit hennes gode man.

Inlägget delades mer än 9 000 gånger och gillades av fler än 18 000 personer.

Vid prisceremonin berättade Lena Matthijs att hon fått nästan bara positiv respons, både från kollegor och på sociala medier.

– Jag har haft turen att slippa hatiska inlägg i Facebooktråden, och det är jag glad för.

I motiveringen skrev juryn för Antigonepriset att ”hennes agerande visar på stort civilkurage, genom att hon i egenskap av hög polischef tagit så tydlig ställning i en kontroversiell fråga. Inte minst sänder det en signal till ensamkommande asylsökande, att även inom Sveriges polisväsende finns det personer som förmår ta in och värdera mänskligt lidande. ”

Priset bestod av en tavla skapad av studerande vid folkhögskolan, samt 2 460 kronor. Summan motsvarar antalet år som gått sedan Sofokles drama Antigone (efter vilket priset är döpt) hade premiär år 442 f Kr.

Prissumman donerade Lena Matthijs till FN:s flyktingkommissariat UNHCR, som hjälper flyktingar till en drägligare tillvaro. Beskedet välkomnades av uppskattande applåder av publiken i Grundtvigsalen.

Lena Matthijs fortsätter att stötta den etiopiska flickan, som fortfarande är kvar i Sverige på grund av verkställighetshinder. Men hon berättade också att oron finns kvar, eftersom hon är ”verkställbar” för utvisning av Migrationsverket.

Sveriges hantering av de ensamkommande beskrev hon i sitt Facebookinlägg som en ”resursförstöring av såväl mänskliga resurser som i rena pengar”. I slutändan handlar det om att politikerna måste ta sitt förnuft till fånga och dra i bromsen.

– Om jag inte jobbade som polischef skulle jag nog starta ett parti som hette Förnufterna!