Vi äter tårta och firar folkhögskolan 150 år!

2018 fyller den svenska folkhögskolan 150 år. Den 16-17 mars firar många skolor Folkhögskolans dag, och passar på att uppmärksamma 150-årsjubileet med ett tårtätande utspritt över hela landet.

De första svenska folkhögskolorna grundades 1868. Det var folkhögskolan Hvilan och Önnestads folkhögskola i Skåne samt Östergötlands folkhögskola (senare Lunnevads). Idag, 150 år senare, finns det 154 folkhögskolor i landet och fler håller på att startas upp.

På Folkhögskolans dag, den 16-17 mars, passar landets folkhögskolor på att uppmärksamma 150-årsjubileet. Det kommer ätas tårta på många skolor, och vissa bjuder in allmänheten att äta tårta med dem och visar samtidigt upp sin egen unika verksamhet. Det kommer bland annat stickas, spelas livemusik och svarvas. Andra folkhögskolor har utställningar eller loppisar.

Här hittar du alla skolor som firar Folkhögskolans dag och deras aktiviteter.

Frågor?

Kontakta Matilda Hedlund, kommunikatör folkhögskola.nu, via matilda.hedlund@folkhogskola.nu.