Sveriges Radio gästar Holma folkhögskola

När Sveriges Radio i reportageserien Kluvet land ville skriva om den nya gröna våg som pågår i Sverige besökte de Holma folkhögskola. De fick med sig berättelser om människor som byter väg i livet, om längtan efter starkare lokalsamhällen och om ett Sverige i behov av omställning.

Lite i det tysta verkar en ny grön våg vara på gång i Sverige. Signifikativt denna gång är att människor intresserar sig allt mer för hur de kan bidra till en mer hållbar värld genom att agera där de står. Många exempel finns som visar gårdar som drar till sig turister för att inspirera till självhushållning, byar som skapar intressanta lösningar för det lokala livet och odlingslotter i staden där människor nyttjar de ytor som finns produktivt.

Holma folkhögskola försöker genom folkbildningsverksamhet ge människor de verktyg som krävs för att agera för hållbarhet. Nu börjar det ge ringar på vattnet. I radioprogrammet Kluvet land kan vi denna vecka höra både före detta deltagare på Holma och personal på skolan som berättar om samhällets utmaningar och skolans verksamhet.

Lyssna gärna på programmet på länken nedan och kolla om skolans kurser kan vara något för dig. Just nu går det att söka kurserna Mat ur Jorden, Ställ om: permakultur, entreprenörskap och självhushållning samt Praktisk byggnadsvård. Inom de närmsta veckorna kommer det också gå att söka kurser i Skogsträdgårdsodling, Livsmedelsförsörjning och permakultur.

Lyssna på avsnittet av Kluvet land (Sveriges Radio) »