Ta med din kör till folkhögskolan

Nu kan du och din kör få coachning av två av Sveriges mest välrenommerade körledare: Gunnar Eriksson och Per Högberg. Åk till Ljungskile folkhögskola några dagar, inspireras och utvecklas musikaliskt – och upplev sångens hälsobringande gemenskap.

Ljungskile folkhögskola har varit ett centrum för musik sedan Gunnar Eriksson startade musiklinjen på folkhögskolan 1967 – Ljungskile folkhögskola fyllde alltså nyss 50 år! Skolan lever för musik och inspirerar fortfarande människor att komma dit för att utveckla sitt musikintresse och förkovra sig inom området.

I en unik miljö ger skolan er möjlighet att under några intensiva dagar vidareutveckla er körsång.

Gunnar Eriksson är en känd profil inom körvärlden. Han har bland annat undervisat på Ljungskile folkhögskola och Musikhögskolan i Göteborg.

Efter många år som lektor vid Musikhögskolan i Göteborg blev han 1999 professor i kördirigering. Hans passion ligger framför allt i den klassiska körrepertoaren från medeltid till nutid. Under resor till bland annat USA, Kuba, Makedonien, Jordanien, Palestina, Israel, Indonesien och Afrika har han dock fått influenser som han väver in i den nordiska och europeiska vokalmusiken.

Per Högberg är verksam som organist, körledare, pedagog och forskare. Han är utbildad vid Musikhögskolan i Göteborg, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm samt Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Sedan många år arbetar han som lärare vid Ljungskile folkhögskola, där han leder musiklinjens kör och vokalensemble. Per Högberg arbetar även som lektor i kyrkomusik vid Högskolan för scen och musik (Göteborgs universitet) och som organist och körledare i Vasakyrkan, Göteborg.

Läs mer på kursens hemsida: http://www.ljungskile.org/korta-kurser/kordagar/