Lisa och Andreas fotograferade på Kävestas område. Marken och taken på de röda husen är täckta av snö.
Andreas överraskade rektor Lisa med en chokladask och blommor som tack för tiden på Kävesta.

Från Allmän kurs till juristutbildning - Andreas gjorde återbesök på Kävesta

- Hej! Jag hade inte tänkt göra det här, men kände att jag bara måste åka förbi och säga adjö. I eftermiddag flyttar jag till Stockholm för att plugga på juristprogrammet vid Stockholms universitet!

För ett par veckor sedan dök Andreas oväntat upp och knackade på rektor Lisa Rosanders dörr, för att räcka över en chokladask och en blombukett som tack för tiden på Kävesta 2014 - 2016.

Anledningen var att han äntligen kommit in på sin drömutbildning: juristprogrammet vid Stockholms universitet. Dagen före hade han precis fått en reservplats. Efter besöket på Kävesta skulle färden gå raka vägen mot Stockholm.

Fick känna att jag var bra på något

Men Andreas väg har inte alltid varit så rak. Han berättade vad Allmän kurs och Kävesta har betytt för honom:

- På Kävesta fick jag för första gången i livet känna att jag, både i mina egna och andras ögon, var bra på något. Här kunde jag lägga grunden som gjort att jag nu ska plugga min drömutbildning.

- Jag tycker egentligen inte om den här formuleringen, för det är en sådan kliché, men här får man faktiskt växa som människa. Man får chansen att tänka tankar man inte tänkt och göra saker man inte gjort – och inse att man klarar det.

- Här sprang min ambition, min potential och mina förutsättningar tillslut ifatt varandra. Jag fick växa och insåg att jag inte var dum i huvudet. Jag fick känna att jag var någon och att jag dög.

Alla tar hand om varandra

Här inflikade Lisa en berättelse om när hon första gången träffade Andreas 2014:

- Du berättade att du var glad eftersom du kände att du kunde sätta dig bredvid vem som helst i matsalen och inte behövde ha uppsikt över utgången hela tiden. Jag blev så glad för att du kände så, men också ledsen när jag tänkte på hur du hade haft det tidigare.

- Ja, jag tror att det som är bra med Kävesta är människorna. Både elever och lärare tar hand om varandra och det är en familjär miljö. Kävesta är guld, avslutade Andreas innan han rullade iväg mot Stockholm och fyra och ett halvt års juridikstudier.

Ansökningen öppen

Nu kan du ansöka om att studera Allmän kurs på Kävesta, med start hösten 2019. Ansök senast 30 april!

Allmän kurs på Kävesta folkhögskola