Klimatdag firas med aktiviteter: ”Kom och återbruka med oss”

Det blir en dag med aktiviteter i klimatets tecken när Västerbergs folkhögskola anordnar klimatdag 13 april 11.00 – 14.00. Tillsammans inspireras vi av klimatsmarta lösningar och byter tips för en mer hållbar livsstil.

Medvetna inköp, handla second hand eller att skapa dina egna ekologiska produkter? Det är några val du kan göra för en mer hållbar livsstil. Under Västerbergs folkhögskolas klimatdag får du chansen att inspireras, lära dig mer om och prova på en rad olika klimatsmarta aktiviter. Klimatdagen arrangeras som en avslutning på Västerbergs temavecka om klimat och miljö – en temavecka som i år anordnas för tredje året i rad.

Inspiration för ett mer hållbart liv
Under temaveckan har de studerande och personal fått arbeta tillsammans i olika grupper med miljömedvetna val och inspiration för ett mer hållbart liv i fokus. Grupperna har arbetat med allt från kläder, plast, odling, trä och skog till konsumtion, mat, konst och hudvård.

- Vi är sedan länge en miljöcertifierad skola och jobbar med miljö- och klimatfrågor på olika vis. Genom att anordna en klimatdag vill vi väcka intresse för frågorna på ett roligt och inspirerande sätt och samtidigt bjuda in till öppet hus för att visa skolan och vår verksamhet. Kom och återbruka med oss, säger Bia Eriksson, rektor vid Västerbergs folkhögskola.

Odla din egen sallad
Under klimatdagen får du möjlighet att handla begagnat, göra din alldeles egna ekologiska hudkräm och starta en egen salladsodling som du sedan får ta med hem. Dessutom ges information om Västerbergs kurser och utbildningar där du samtidigt får hjälp med att söka till höstterminen.

Mer från programmet:
Smaka på klimatsmart fredagsmys
Testa att göra ditt ekologiska fotavtryck
Se musikcollage och utställningar
Återbruka tillsammans med andra