Lärarassistent Östra Grevie

Lärarassistent - vad är det?

Vad är egentligen en lärarassistent? Christian Skog, deltagare på Lärarassistentutbildningen på Östra Grevie folkhögskola har bloggat om sin utbildning.

Jag heter Christian. Jag läser till Lärarassistent här på Östra Grevie. Och trivs som bara den! Äntligen får jag insikter, metoder, och verktyg för att på ett bra sätt göra det jag ganska länge funderat på att jag vill göra! Utbildningen i sig kommer jag säkert dyka ner mer i vid tillfälle. Men jag tänkte börja lite mer från början. Lärarassistent - vad är det?

Jag hade min bild när jag klev in i klassrummet första dagen på utbildningen. Det visade sig att det hade alla de andra också! Visst, vissa drag var återkommande. Men ingen hade exakt samma formulering. Vilket skapade ganska stor oro de första dagarna, ja, veckorna. Hur ska jag kunna klara av utbildningen när jag inte ens vet vad det innebär att vara lärarassistent? Jag tror den frågan sammanfattar känslan många hade i början. Inte bara inom sig själv. Det visade sig också i en frustration att inte kunna förklara för nära och kära. I en frustration att andra inte fattar vad det är. Är det som en elevassistent eller? Är du på fritids då eller? Ja, ni fattar.

Även skolorna verkar ibland ha hamnat i samma tankar. Men där verkar en sund insikt sakta ha smugit sig in. Istället för att obekvämt och nervöst försöka tvinga fram, eller för den delen förlita sig till, någon sorts allmänt förankrad bild över vad enlLärarassistent är och ska vara så har de istället börjat formulera vad den rollen innebär för just dem? Utifrån just deras situation. Deras behov. Bra!

Att detta också bidrar till att ta processen framåt mot den där allmängiltiga definitionen (om det nu blir så) av rollen är bara en positiv bieffekt. Jag tänker likadant. Är det otydligt. Har det inte satt sig riktigt. Ja, men, då finns det ju en fantastisk möjlighet att påverka! Att stoppa in i rollen vad jag tycker ska ingå. Att forma den utifrån vad jag vill och kan. Så här kommer MIN syn.

En lärarassistent är enligt mig en facilitator, en möjliggörare. Jag ser mig i min roll som lärarassistent som någon som uppmuntrar till och skapar bra förutsättningar för möten. Mellan lärare. Mellan all personal på skolan, faktiskt. Mellan lärare och elever. Mellan elever. Pretentiöst? Det hoppas jag! Men alltid med ett stort mått av ödmjukhet.

Hur, tänker du kanske nu? Genom att se människor. Var och en. Men också i det sociala samspelet. Det ligger i detaljerna. I de små ögonblicken. Som tillsammans skapar tid. Mycket tid, tid att göra något annat.

Ett exempel: Säg att du är lärare i en 2:a på lågstadiet. Skoldagen har precis slutat. Eleverna är på väg ut. Två av dem ska på hemspråk, men lektionen är flyttad till en annan sal som de inte hittar till. De tar din hand och ber dig gå med. I ögonvrån ser du att en förälder till en annan elev är på väg fram till dig. Det har varit lite struligt med den eleven, och du har en tid försökt få till ett samtal så du vill verkligen ta möjligheten nu när den dyker upp. Du ser på föräldern att det också är hennes önskan.

Det är där jag, lärarassistent, kommer in. Jag tar barnen i varsin hand och visar dem till rätt sal för deras hemspråk. Och du, som lärare, har möjligheten att hålla ett förhoppningsvis konstruktivt samtal med en förälder. Tänk så många möten som blir möjliga när jag laminerar. När jag kopierar papper. När jag går med klassen till matsalen. När jag tar några elever ut från klassrummet för att det vaknat på fel sida eller vad det nu kan vara. När jag tröstar någon som slagit sig på skolgården. När någon i korridoren behöver prata och jag har tid att lyssna.

Så många möten som skapas genom att anställa en lärarassistent. Inte bara för andra. Utan också för mig. Och det är den största anledningen till varför jag ska bli just lärarassistent. Vi ses!

Christian Skog, Lärarassistentutbildningen, 2019