Omställningen till förnybar energi drivs på av medborgare som tar egna initiativ runtom i hela världen.

Så ställer vi om till förnybar energi

Lokalradion kallar det hela en ”solboom” i Österfärnebo! Färnebo folkhögskola har under 2018-2019 tillsammans med en grupp privatpersoner i Österfärnebo satsat på solel.

– Vi behöver lägga om till solenergi och då måste man använda de ytor som finns, tänker jag, och jag har ett jättebra tak i söderläge, sa Karin Gustavsson till Sveriges Radio när solenergisatsningen där uppmärksammades runt jul förra året.

Karin är en av Österfärneboborna som satsat och nu har 34 kvadratmeter solceller på sitt tak. Sammanlagt är det runt 10 hushåll och ett par lantbrukare som installerade solel i slutet av förra år och flertalet anläggningar inspekterades och startades upp först i början av 2019.

Intresset sprider sig

Nu är det nästan lika många som är på gång att installera solel i grannbygden Hedesunda. Folk pratar med varandra och så sprider sig intresset. I augusti planerar de en "Solrunda" i Österfärnebo. Då kommer de som är intresserade att kunna åka hem till de som installerat och ta en titt, och ställa frågor.

Del av en global omställning

Men omställningen till solel i Österfärnebo är inte en isolerad företeelse. Folk går ihop och satsar på solel och annan förnybar energi runtom i både Sverige och resten av världen.

Att förnybar energi växer snabbt beror givetvis på att folk vill ställa om till miljö- och klimatsmart energi. Men samtidigt har solelen blivit mycket billigare de senaste åren. Priset krympte runt 80% mellan 2007 och 2017.

Även vindkraften har blivit mycket billigare och förnybar el konkurrerar nu ut fulel prismässigt.

– Nu kan man bygga ut vindkraften och även solkraften i världen utan subventioner. Då finns inte den begränsning som tidigare fanns att statsbudgeten och villigheten att betala subventioner avgjorde hur mycket man hade råd att bygga. Nu är det lönsamt och det är en väldig skillnad, sa Tomas Kåberger till SVT när han nyss blev intervjuad om vad som är på väg att hända.

På Färnebo kan du lära dig mer

Färnebo folkhögskola arbetar både med solenergi lokalt i Österfärnebo och som en del av andra kurser. Till exempel är det något man får lära sig mycket om inom ramen för kursen Agera för hållbar omställning.

- I den kursen tittar vi på olika lösningar. Alltifrån solceller på egna taket till gemensamt ägande av vindkraftverk, solcellsparker och biogasanläggningar. Vi utforskar även andra dimensioner av den omställningen till hållbarhet som vi står inför, till exempel möjligheten att tillsammans utveckla en mer hållbar livsstil och bygga en starkare lokalekonomi, förklarar Jonathan Korsar som är lärare på kursen.