Sök här:

Sagt om Sveriges ledande förberedande Musikteaterutbildning

Östra Grevie folkhögskolas Musikteaterutbildning är en av Sveriges ledande förberedande utbildningar inom musikteater. Här beskriver några tidigare studerande sin tid och sin upplevelse av utbildningen.

Utbildningen startade 2015 och har sedan dess förberett många studerande för både yrkeslivet och fortsatta högre studier vid skolor som exempelvis Artisten och Balettakademin i Göteborg.

Ansökan till Musikteater på Östra Grevie folkhögskola är öppen fram till 11 april 2019 med kursstart den 19 augusti.

Läs mer och ansök här »

För en artist som mig var denna den bästa utbildningen efter gymnasiet och utan den hade jag aldrig jobbat så hårt som jag gör idag och med den glädjen som jag har. Den gav mig en bra start i min karriär och utan den hade jag inte stått här idag och varit den jag är.

Musikteaterutbildningen i östra Grevie är en utbildning som fokuserar på sina elever som individer och som grupp. De lägger energi på berättelsen som ska få en publik att bli berörd och känna igen sig i dina tankar, glada som sorgsna. Jag trodde att jag hade hittat det och förstod precis vad man ska göra tills en av lärarna sa “hitta din kärna”. Jag förstod egentligen inte vad det betydde förrns jag stod på mitt sista steg av antagningsprovet på Högskolan för scen och musik och hade en sista chans att berätta min historia för publiken.

Ens kärna är det som ligger djupt inne i din kropp, det du bär med dig som personliga och privata erfarenheter. Att plocka med den och att våga blotta sig som skådespelerska, visa publiken den känslan på riktigt för att dem ska förstå. Utan utbildningens lärare och utbildningen i sig hade jag inte kommit långt i min karriär. Jag lärde mig mycket om mig själv, hittade mig själv efter gymnasiebubblan med alla frågor om vad man ska göra och vilken sorts artist man vill vara. Jag förstod vad det är som får mig att bli berörd i en föreställning och hittade den gnistan i mig själv.

Utbildningen är verkligen en bra bro mellan gymnasium och högre utbildningar som Artisten eller Balettakademin. Man får landa och chansa, göra fel utan att bli kritiserad och även lära sig magin av det berättande. Även om man har haft några år efter gymnasiet och försökt få en chans i branschen så kompletterar denna utbildning just det skolorna i Sverige saknar. För att nå fram idag måste man förstå vikten av att vara unik i sig, leda publiken in i din berättelse med 100% trovärdighet och det viktigaste av allt att lita på att man kan. Allt detta lärde jag mig i Östra Grevie och utan den hade jag fortfarande frågat vad en kärna är.

Utbildningen förberedde mig på det viset att; man kan inte göra mer än sitt bästa och räcker inte det tar man sig i kragen och gör om, gör rätt. Man hittar sitt egna tankesätt i arbetet och får tycka och tänka vad man vill, kasta sig ut ur sin comfort zone i en trygg, stöttande och professionell miljö. Jag bär fortfarande med mig mycket av vad jag lärde mig där idag eftersom det jag vill i denna branschen är att beröra och berätta. Det finns fantastiska förberedande utbildningar idag men ingen som står i samma kategori som denna utbildning.

Therese Erch, f.d studerande på Östra Grevie som nu går sista året på Artisten,högskolan för scen och musik

Jag har inte ett enda ont ord att säga om musikteaterutbildningen på Östra Grevie folkhögskola. Pedagogerna utmanar och inspirerar dagligen på sätt som jag inte visste var möjliga förut.

I en trygg miljö lär man sig utmana sina egna gränser och utvecklas dagligen. Man lär sig att ta sitt arbete mer seriöst och sig själv mindre seriöst - vilket underlättar när man känner av motgångar. Sen min tid på skolan har jag känt mig så mycket mer grundad, självsäker och stolt över mitt hantverk. Rekommenderar den STARKT för alla med ett intresse för skådespeleri, sång eller musikal.

Simon Tofft, f.d. studerande på Östra Grevie som nu går Balettakademin i Göteborg

Musikteaterutbildningen vid Östra Grevie folkhögskola var för mig lite som en räddning när jag var nära att ge upp en framtid som musikalartist.

Jag fick där ett bemötande som jag inte fått någon annanstans, vilket gjorde att jag blev mer motiverad att fortsätta på samma bana.

Det upplägget och tempot utbildningen har var en perfekt förberedelse och startsträcka för mina fortsatta studier vid Balettakademin i Göteborg.

Jag kan med all säkerhet säga att jag inte skulle varit den eller där jag är idag utan Musikteaterutbildningen i bagaget. Jag har den och lärarna där att tacka för mycket.

Martina de Filippo, Studerande på Östra Grevie 2017–2018