Sökt folkhögskola och funderar över rangordningen?

Många undrar över detta just nu i ansökningstider, men du kan vara lugn. Rangordningen i SchoolSoft spelar ingen roll om du sökt olika kurser på olika folkhögskolor och du kan komma in på flera olika kurser samtidigt.

Varje folkhögskola sköter sin egen antagning och det finns inget övergripande antagninssystem. Det kanske kan verkaa så efter som i princip alla folkhögskolor använder samma system; SchoolSoft.

Men faktum är att varje enskild folkhögskola kollar bara på din ansökan till dem. Har du sökt flera kurser på en och samma folkhögskola kan rangordningen hjälpa ansvariga att se vilken kurs på den skolan du helst vill gå.

I övriga fall så kan du i praktiken komma in på, och tacka ja till, hur många folkhögskolekurser som helst.

Tänk på att det kan finnas sökanden i resevkö och meddela skolan så snart du vet om du ska gå en annan kurs än den du tackat ja till.

Eventuella avgifter du har betalat in i samband med att du tackat ja till en kurs kan vi inte garantera att du får tillbaka om du sedan tackar nej för att du kommit in på en annan kurs du hellre vill gå på. Kontakta kursansvarig för den specifika kurs för att veta mer.