En man, blond och med skägg, sitter vid ett bord och håller i en kaffemugg.
Nu har du möjlighet att gå ett år på folkhögskola och få bidrag som motsvarar 80 procent av din lön.

Byta bana mitt i arbetslivet? Gå på folkhögskola!

Folkhögskolornas breda kursutbud skapar möjligheter för dig att göra något helt nytt eller bredda din kompetens. Omställningsstudiestödet från CSN gör att du som har ett arbete i dag kan börja plugga på folkhögskola och få ersättning upp till 80 procent av din lön, utan att behöva ta lån.

Omställningsstudiestöd är ett helt nytt studiestöd för dig som arbetar och vill bredda din kompetens och stärka din ställning på arbetsmarknaden. Från 1 oktober 2022 går det att ansöka om omställningsstudiestöd för studier som börjar under perioden 1 januari–30 juni 2023.

80 procent av din lön för ett års heltidsstudier

Omställningsstudiestödet består dels av ett bidrag på upp till 80 procent av din lön, upp till ett maxbelopp, dels av ett lån som du kan fylla på med om du vill. Du kan få stödet i 44 veckor; längre om du studerar på deltid.

Kan jag söka omställningsstudiestöd för studier på folkhögskola?

Ja. Alla utbildningar i Sverige som ger rätt till studiemedel, ger också rätt till omställningsstudiestöd. Många utbildningar på folkhögskola ger rätt till studiemedel. Här på folkhögskola.nu kan du läsa i den gröna faktarutan på varje kurssida om folkhögskolekursen ger rätt till studiemedel.

Klicka här för att komma till alla kurser som går att söka på folkhögskola.

Kan jag söka omställningsstudiestöd?

För att kunna söka omställningsstudiestöd behöver du uppfylla några kriterier. Du ska:

• vara mellan 27 och 62 år
  • ha arbetat minst 96 månader (sammanlagt 8 år) av de senaste 14 åren och minst 12 månader av de senaste 2 åren
  • läsa en utbildning som bidrar till att du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden.

Vilka utbildningar anses göra en mer attraktiv på arbetsmarknaden?

Beslutet tas av CSN. Du, eller den omställningsorganisation som din arbetsplats eventuellt tillhör, ska skriva ett yttrande om detta.

Klicka här för att läsa mer om vad en omställningsorganisation är (CSN:s webbplats).

Klicka här för att läsa mer om att skriva yttrande  på CSN:s webbplats.

När kan jag söka omställningsstudiestöd?

Det är två ansökningsomgångar per år. Den första öppnar 1 april för studier som startar någon gång under perioden 1 juli – 31 december, den andra omgången öppnar 1 oktober för studier som startar någon gång under perioden 1 januari – 30 juni. Ansökan sker via Mina sidor på CSN:s webbplats.

Klicka här för mer information om omställningsstudiestödet på CSN:s webbplats.