Två personer tittar på en dator.

Vägen till folkhögskola

Folkhögskolorna är fria att själva bestämma hur de tar emot ansökningar. Du gör därför alltid din ansökan direkt till den skola du vill gå på.

Varje folkhögskola väljer vilket ansökningssystem de använder och efterfrågar olika typer av information beroende på vilken kurs det handlar om. Det finns inte heller något gemensamt sista ansökningsdatum för alla folkhögskolor.

Ansökan via folkhögskola.nu

Här på folkhögskola.nu finns alla folkhögskolor och deras kurser. På varje kurssida finns en "Ansök nu"-knapp som leder till det ansökningssystem som folkhögskolan valt att använda sig av — i många fall till folkhögskolans egen webbplats eller SchoolSoft.

Har du frågor kring en ansökan?

Ta kontakt med den folkhögskola du har ansökt till. Vi på folkhögskola.nu kan tyvärr inte se din inskickade ansökan och har inte heller tillgång till dina inloggningsuppgifter.

Har du tekniska problem kan du ta kontakt med SchoolSoft, om detta är det system som folkhögskolan använder sig av.

Ansökningstiderna varierar

När du ska ansöka till en utbildning varierar beroende på folkhögskola och kurs — det finns alltså inget gemensamt sista ansökningsdatum eller något gemensamt datum då kurserna öppnar sin ansökan. Information om sista ansökningsdatum hittar du därför direkt under varje kurs.

Några folkhögskolor har ett sista ansökningsdatum, andra har löpande antagning eller "först till kvarn". De flesta kurserna startar på hösten — i augusti eller början av september. En del kurser har också antagning på vårterminen, oftast med start i januari.

Rangordning till folkhögskola

Om du söker till flera folkhögskolor som använder sig av SchoolSofts ansökningssystem finns det en funktion för att rangordna kurser. Det går dock bra att bortse från den funktionen om inte folkhögskolan du söker till säger något annat.

Kontakta aktuell folkhögskola

Även om ansökningstiden har gått ut kan det löna sig att kontakta folkhögskolan. Skolan kan ha en reservkö som det går att anmäla sig till. På vissa kurser kan det finnas platser kvar ända fram till kursstart, framför allt på Allmän kurs.

Mer information: