Närbild på fyra händer tillhörande olika personer håller i penslar och målar på en gemensam abstrakt duk. Måleritillbehör står också på duken. Fotografi.
Gemensamt bildskapande. Foto: Lina Örn 2020

Programmering och skapande på Allmän kurs

Från och med i höst finns det två valbara profiler på Gotlands folkhögskolas allmänna kurs: programmering och skapande. – Vi har så många spännande kreativa profillinjer på skolan och det känns så kul att få använda den expertisen även på Allmän kurs, säger Mona Melin Dubrehed, tillförordnad linjeledare.

Deltagarna på Allmän kurs på Gotlands folkhögskola får nu möjlighet att välja en av två profiler. Programmeringsprofilen fokuserar på programmering i JavaScript. På skapande utforskas olika tekniker och bildspråk inom färg och form. Det kan handla om sånt som måleri, drejning och screentryck.

– Vi har sån bredd av kompetens på skolan med bland annat bildlärare på både textil- och fotolinjen, säger Mona Melin Dubrehed, tillförordnad linjeledare på Allmän kurs.

Hon fortsätter:

– Att kunna erbjuda deltagarna på allmän kurs att ta del av detta är något vi pratat om länge och nu äntligen har vi hittat ett sätt att kunna genomföra det på. Det känns så, så roligt.

Programmeringsprofilen är redan igång

– Vi har redan testkört programmeringsprofilen det här läsåret på Enter, vår allmänna kurs för de med diagnos inom högfungerande autism, och utfallet har varit väldigt positivt, säger Mona Melin Dubrehed. Så nu utvidgar vi så att alla på Allmän kurs kan välja programmering eller skapande.

Så hur har det varit på programmeringen i år? Programmeringslärare Thomas Ljungdell berättar.

– Vi har utgått från de som inte har någon förkunskap alls, väldigt grundläggande. Men vi har också de i klassen som redan är vassa på det här, och de har fått mer komplicerade uppgifter.

Men vad säger de deltagare som testat programmeringsprofilen, har det varit ett bra val att gå profilen?

– Jag tror inte jag har haft såhär kul i skolan någonsin. Jag längtar till våra tisdagar då vi har programmering nu, säger Linus.

– Helt ärligt, om jag får säga vad jag tycker på riktigt så hade jag velat ha ännu mer programmering, säger Jacob.

Och vad gör ni på lektionerna?

– Vi gör olika uppgifter, förklarar Erik.

– Det bygger liksom på att alla ska ha kul, för då blir man motiverad. De flesta av oss har aldrig programmerat innan, så om det är för svårt så hänger vi inte med. Men de som kan ganska mycket som innan, de hade ju somnat om de behövde göra samma sak som vi. Så de får andra uppgifter, svårare.

– Ja han (Thomas) gör det inte lätt för oss, fyller Linus glatt i. Vi blir utmanade hela tiden.

– Det är liksom verkligen strukturerat för att både vara pedagogiskt och roligt, fortsätter Olle.

– Vi har studiebesök också ungefär en gång i månaden också, på arbetsplatser som håller på med programmering, säger Emil.

Ansökan till Allmän kurs på Gotlands folkhögskola är öppen till och med 30 april 2023.