Fyra kvinnor står på en äng, en av dem har en hund med sig.
Från vänster: Sara Billeson Ehnsiö, Karin Holmbom, Therese Arvestrand med hunden Vismut och Heike Axelsson.

Hundtränare i alla väder

Med sensommaren svagt i minne får vi en uppdatering från människor och hundar på vår Hundtränarutbildning. Hundar och människokompisar är en oslagbar duo som får stöttning och coachning.

Denna utbildning är på semidistans. Det passar många bra att man kan bo kvar på sin hemort men komma till oss ett par gånger per termin, säger Therese som är kursansvarig för Hundtränarutbildningen. Och det är en populär utbildning. Klassen gick från en till två klasser när den ställde om.

Med sig har Therese sin hund Vismut, som är döpt efter ett grundämne.

Om han var människa så skulle han vara skogshuggare eller trädgårdsmästare, för han älskar att vara ute och greja! säger hon och skrattar, medan Vismut snuffsar runt i jorden vid hennes fötter.

Deltagarna har sina egna hundar med sig till träffarna. Det blir intensiva dagar med redovisningar, föreläsningar och träning med hundarna. Oavsett väder ses de på Klubbarps hundklubb, som är platsen för årets hundtränare, som tidigare har hållit till i Ödeshög.

Ibland är det rejält kallt, men med bra kläder så går det! säger Heike, som jobbar på skolans expedition i vanliga fall.

Jag tänker ofta för mig själv att jag har världens roligaste jobb! säger Karin, efter att hon har instämt med Heike att bra kläder är ett måste som hundtränare.