Fyra personer i en korridor. Tre sitter på en soffa och tittar upp på en fjärde. Alla skrattar åt något den fjärde precis sagt.

"Vi delar med oss till varandra för att visa vad vi lärt oss"

Yrket som socialpedagog är viktigare är någonsin. Men vad kan man göra efteråt och varför ska man välja att läsa på folkhögskola? Vi träffar Malin, Albin, Said och Sanna som berättar om sina upplevelser från socialpedagogutbildningen på Sommenbygdens folkhögskola.

Att de fyra klasskamraterna är engagerade i att göra skillnad i samhället finns det inga tvivel om. Och arbetsplatserna och möjligheterna är många. Nu ska de ut på en längre praktik och de är taggade på att ge sig ut i arbetslivet efter examen. Vi fick tag i dem för en liten pratstund innan de gav sig iväg.

"Jag gillar att vi varvar teori och praktik"

Malin har redan klart för sig att hon vill arbeta inom förskolan. För henne är relationen till föräldrarna jätteviktig och att man arbetar som ett team.

– Det bästa med utbildningen är gemenskapen vi har i klassen. Sen gillar jag upplägget med programmet och att vi har både teori och praktik. Vi delar med oss till varandra i samtal för att visa vad vi lärt oss. Det tycker jag ger mig mer än att sitta och bara skriva uppgifter. Sen åker vi på många studiebesök i olika verksamheter. Under två år får vi pröva på fyra olika praktikplatser och jag har får fått möjlighet att testa på för att se vad som passar mig. Att få möjligheten att komma ut på olika arbetsplatser är jätteviktigt!

"Allas kunskap räknas här"

Albin är nöjd med att lärare och deltagare kompletterar varandra och att han är deltagare i undervisningen istället för elev.

– Jag ville öka min kompetens då jag tidigare har jobbat som socialpedagog. Utbildningen lär mig mycket som jag behöver i arbetet. Kunskapen som finns bland klasskamrater och hos lärarna ger mig jättemycket. Alla delar med sig och har en bred kompetens. Allas kunskap räknas.

– Målet jag hade när jag kom till utbildningen var att hitta det jag ville göra. Jag har fått mer klarhet i vad det skulle kunna vara och nu har jag svårt att välja!

"Man måste lära känna sig själv för att kunna hjälpa andra"

Said upplever att gruppdynamiken är väldigt öppen och tillåtande.

– På utbildningen pratar vi om djupa saker med varandra. Efter ett tag så vill alla öppna sig. När någon vågade öppna sig så vågade jag det också! Först måste man ju lära känna sig själv. Då kan man försöka lära känna andra på djupet och skapa en relation och hjälpa andra individer.

Said vet precis vad han vill göra efter utbildningen.

– Efter utbildningen vill jag plugga vidare till beroendeterapeut. Det är ett yrke som jag fått upp ögonen för under den här utbildningen. Skolan hade en temadag där olika yrkesverksamma socialpedagoger kom och berättade om sina arbeten. Då kom det en beroendeterapeut och då visste jag direkt att det var det jag skulle arbeta med.

"Vi kan se och stötta barn som inte har det bra hemma"

Sanna tycker att helheten med skolan gör mycket för utbildningen.

– Det bästa är gemenskapen! Det är alltid välkomnande att komma hit. Man pratar med lärare som man möter i korridorerna. Alla hälsar och det gör jättemycket! Jag vill arbeta med att hjälpa barn. Jag vill se barn som andra vuxna kanske missar. Som blir stämplade som ”elaka” barn.

Hon fortsätter att berätta om skolan och de barn som behöver stöd.

– Barnen spenderar ju mer tid i skolan än hemma på vardagarna. Därför är det så viktigt att som barn bli sedd i skolan. Speciellt om man inte heller har det bra hemma. Då behövs vi! Vi kan se och stötta dem.