Internationellt samarbete mellan Sörängens folkhögskola och Katumba FDC

Under läsåret 2024/2025 kommer Sörängens folkhögskola att samarbeta med Katumba Folk Development College i Tanzania. Partnerskapet är finansierat av Atlas Partnerskap och syftar på miljö- och klimatfrågor samt hälsa och välmående.

Sörängens folkhögskola kommer att arbeta nära en folkhögskola i Tanzania, Katumba Folk Development College, under hela läsåret 2024/2025.

– Det är viktigt för oss med internationella utblickar och att samarbeta med Katumba betyder att vi kan lära oss mycket om hur de arbetar med miljö- och klimatfrågor och vad en god hälsa betyder för välmående, säger en representant från Sörängens folkhögskola.

Hela projektet finansieras av Atlas Partnerskap och ger deltagare på Sörängens folkhögskola allmänna kurser möjlighet till spännande diskussioner med deltagare på Katumba FDC. Det kan ge en inblick i hur människor på en helt annan plats på jorden tänker och resonerar runt klimatfrågor.

Redan under hösten 2024 får en mindre grupp chansen att åka ner och besöka Katumba FDC och under våren 2025 kommer en grupp från Katumba FDC till Sörängen.

– Sörängens folkhögskola vill vara en del av samhället, lokalt, nationellt och internationellt, säger representanten från Sörängens folkhögskola.

Läs mer om våra utbildningar (öppnas i ny flik)